Tuzemské firmy vidí jako jednu z největších překážek v podnikání ze strany státu, že musí stejné údaje odevzdávat úřadům několikrát.

Podle Karla Havlíčka, šéfa Asociace malých a středních podniků, jde o letitý problém, který se nedaří řešit.

Nominace na "absurditu"

Úřad práce chce údaje, které má

Zaměstnavatelé s více než polovičním podílem osob se zdravotním postižením mají právo čerpat podporu od Úřadu práce (ÚP), pokud s ním uzavřou dohodu.

V přílohách ale musí dodat seznam smluv, které již mají s ÚP uzavřeny, přehled příspěvků obdržených od ÚP nebo přehled tržeb získaných prodejem zboží nebo služeb souvisejících se zaměstnáváním postižených.

Kauce na účtování benzinu zaměstnancům

Podle zákona o pohonných hmotách se společnost, která umožňuje zaměstnanci užívat vůz pro osobní potřebu a poté mu přeúčtovává náklady na pohonné hmoty, stává distributorem s povinností složit kauci 20 milionů korun. Jinak jí hrozí pokuta ve stejné výši.

Vytisknout a dát na poštu aneb eGoverment

Podnikatel čerpající státní dotace musí ručně vyplnit několik tabulek a odevzdat je na příslušný úřad.

Internetové stránky jsou obchodní listina

Zákon považuje webové stránky firem za obchodní listinu, a uplatňuje tak stejný přístup jako u smluv nebo faktur, co se týče rozšířené informační povinnosti.

Stát vydělává na technických normách

Od začátku roku 2015 došlo ke změně podmínek přístupu a cen technických norem, které mají některé firmy povinnost dodržovat.

Zkrátil se například přístup ke čtení z roku na šest měsíců a zrušil se také neomezený tisk.

Firmám se tak více než zdvojnásobily tyto náklady.

Zvýhodnění na manželku a děti jen pro někoho

Pokud živnostník využije daňový paušál, nemůže uplatnit daňové zvýhodnění na děti nebo manželku.

Živnostníky tak zákon nutí vést si účetnictví, což zvyšuje jejich byrokratickou zátěž.

Změna jména firmy vyžaduje drahý zápis

Zákon o obchodních korporacích považuje přejmenování firmy za zásadní změnu. Vyžaduje tak přítomnost notáře na valné hromadě a následný notářský zápis, který stojí několik tisíc korun. 

 

O Absurditě roku 2015 rozhodne veřejnost v on-line hlasování.

Hlasovat je možné do 6. května na www.firmaroku.cz a www.zivnostnikroku.cz.

Vítězná absurdita bude vyhlášena 14. května.

Podnikatelům nicméně vadí například také zmatek kolem datových schránek, jejichž prostřednictvím mají komunikovat se státem.

Největší překážky v podnikání hledá anketa Absurdita roku 2015. O vítězi anticeny může veřejnost hlasovat od úterý.

Problémy firmám podle Havlíčka v současnosti způsobují datové schránky.

"Datové schránky prostě nefungují tak, jak by měly," popisuje. Hlavním problémem jsou podle něj zmatky při jejich zavádění.

S tím souhlasí i analytik UniCredit Pavel Sobíšek. "Datové schránky firmám příliš nepomáhají," soudí. "Společnostem mohlo ulevit také jednotné inkasní místo. To ale bylo dáno k ledu," dodává.

Dlouhodobě firmám zvyšuje administrativní zátěž také fakt, že často musí stejné údaje dokládat několika úřadům, což bylo i téma předešlých ročníků Absurdity roku.

V letošní nominaci se například nachází opatření, kdy firmy musí v rámci dohody s úřadem práce uvádět údaje o dalších dohodách s úřadem a rovněž, jaké příspěvky od něj již obdržely.

V Česku také podle dat Českého statistického úřadu od roku 2005 do roku 2013 narostl počet zaměstnanců v administrativě o třetinu.

To je největší nárůst u sledovaných profesí. V roce 2013 jich bylo v Česku necelých 170 tisíc.

Přitom ale stále patří k vůbec nejhůře placeným zaměstnáním.

I tak se ale podle Havlíčka situace českých podnikatelů postupně zlepšuje.

Za největší úspěch považuje, že se daří velké změny spouštět ve dvou datech - na začátku a v polovině roku. "Už 60 procent změn máme opravdu ve dvou datech," říká. "A máme cíl to letos dotáhnout na 80 procent," dodává.

Změn pro podnikatele je podle něj každý rok zhruba stovka a jejich soustředění na dvě data v roce podle něj dává lepší šanci se na ně připravit.

Určitý posun v situaci českých podnikatelů zaznamenala Světová banka ve studii Doing Business 2014, která hodnotí podmínky pro podnikání v jednotlivých zemích.

Česko se v posledním ročníku studie posunulo o tři místa a obsadilo 44. příčku. Před Českou republikou se však umístilo například Slovensko, Bulharsko či Mexiko.

Zlepšení tuzemsku přineslo například usnadnění zakládání nových společností, k němuž nyní jako základní kapitál stačí jedna koruna. Podle Světové banky se zlepšil také přístup k úvěrům a také nový občanský zákoník usnadnil vymáhání dodržování smluv.

Nový zákoník však firmám také určitou zátěž přidal. "V prvních fázích je zátěže určitě víc," říká Havlíček s tím, že bylo nutné ve firmách zapracovat mnoho změn. Do dvou až tří lety by ale podle něj zátěže pro podnikatele mělo ubýt. S tím však nesouhlasí Sobíšek. "Až se zaběhnou nová pravidla, z hlediska byrokracie se myslím vrátíme tam, kde jsme byli před jejich zavedením."

Loňskou absurditou roku byla vyhlášena část autorského zákona, která ukládá muzikantům, aby nejpozději dvacet dní před vystoupením posílali pořadatelům seznam hraných skladeb. Pokud by pak hudebník chtěl zahrát píseň na přání, autorská odměna se zdvojnásobí.

O všech byrokratických absurditách, se kterými jste se v poslední době setkali, můžete diskutovat pod článkem.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se