Už jste dnes sáhli po chytrém mobilu, přihlásili se do e-mailu a na sociální sítě nebo alespoň zapnuli počítač? Pak je v podstatě jisté, že jste drželi v ruce práci brněnské firmy Moravia IT, která se živí lokalizací softwaru – tedy tím, že mobily, počítače a programy učí mluvit česky.

Anebo třeba japonsky, maďarsky či rusky, protože byznys s lokalizací česká firma neomezuje na tuzemský trh a produkty převádí do desítek dalších jazyků. Loni tak Moravia IT utržila přes sto milionů dolarů, v přepočtu až 2,4 miliardy korun.

"Meziročně to byl skok, obrat přepočítaný na koruny jsme oproti roku 2013 zdvojnásobili. Rosteme i letos a tržby by měly dosáhnout asi 120 milionů dolarů, tedy okolo tří miliard korun," říká v rozhovoru pro HN ředitel společnosti Tomáš Kratochvíl.

Rekordní výsledky, se kterými se Moravia IT řadí mezi celosvětově čtyři největší firmy na lokalizaci softwaru, Kratochvíl vysvětluje ziskem nových klíčových zákazníků a jejich posilováním.

"Desítka největších klientů nám teď dělá 70 procent tržeb. A zatímco celý obor roste o sedm až devět procent ročně, oni rostou často až o desítky procent. A my díky nim," dodává Kratochvíl.

Mezi zákazníky české firmy patří světoví technologičtí giganti, jako je Microsoft, Adobe, Oracle, IBM nebo Toshiba – a to je jen výčet těch, jejichž jméno může zaznít.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

U těch dalších se Kratochvíl musí omezit na výmluvné pohledy a obecné popisy jako velký vyhledávač s vlastním e-mailem, oblíbená sociální síť, americký internetový obchod nebo jakási firma přes ovoce. "S většinou klientů máme přísné smlouvy a nemůžeme je jmenovat," vysvětluje Kratochvíl.

Lovci a farmáři

Z celkem skromného sídla v činžáku uprostřed Brna řídí obchody na čtyřech kontinentech, kde má Moravia IT pobočky s celkem 850 zaměstnanci. Češi z nich tvoří méně než polovinu, přes dvě stě lidí zaměstnává firma v Argentině, 150 v Číně, padesátku ve Spojených státech a 30 v Japonsku, další má v Maďarsku a ve Velké Británii.

"Z těch více než osmi set lidí je ale jen čtyřicet překladatelů," říká Kratochvíl. Překvapivě nízké číslo komentuje šéf Moravia IT s tím, že hlavním byznysem firmy nejsou samotné překlady. "Naše práce je spojit dohromady různé skupiny lidí, kteří umožní uvést produkt našeho klienta na nový trh a prodávat ho mezinárodně," říká Kratochvíl. Zákazník má program určený pro šedesát zemí, ale nechce jednat se šedesáti dodavateli.

"Nemají potřebné know-how, protože u lokalizace nejde jen o překlady, ale o marketing, o celkovou komunikaci. Navíc s vyšším počtem dodavatelů stoupají režijní náklady. Proto firmy volí jednoho až tři dodavatele na produkt," popisuje.

Brněnská firma si většinu překladatelů outsourcuje, zvenku zajišťuje i odborníky kvůli technické správnosti. Co tedy dělá těch osm set zaměstnanců?

"Naše vlastní lidi dělím na lovce, farmáře a pak ty, co dělají zázemí. Lovci, to je náš marketing, hledání a získávání nových zákazníků. Farmáři mají za úkol opečovávat klienty, plnit jejich zadání, potěšit je. Jsou to manažeři zodpovídající za to, že všechno klape, jak má," říká Kratochvíl.

Vysvětluje přitom, že sedmdesát procent byznysu Moravia IT je pořád o slovech. „Kromě zajišťování překladů radíme firmám, jakým způsobem vést celou komunikaci nového produktu na cizích trzích – třeba v Japonsku, v Malajsii. Vnímání značky v jednotlivých zemích je pořád silně ovlivňované tím, jak ke svým zákazníkům promlouvá, a to je naše práce,“ dodává Kratochvíl.

Seznam se jmény lídrů

Celkem už brněnská firma funguje přes dvacet let. Zatímco dřív dostali od zákazníka příručku zvanou „localisation kit“, kde na desítkách stran bylo přesně popsané, co a jak přeložit, dnes si takový návod připravují sami.

"Firmy postupně zmenšily týmy připravující lokalizaci a tyhle pravomoci přešly na nás, naše role je teď hodně poradenská," vysvětluje Kratochvíl.

Kromě toho Moravia IT pro některé velké zákazníky přímo spravuje i jejich aplikace, webové stránky a služby. "Tím se už dostáváme mimo klientské rozpočty na překlady a lokalizaci a tam taky vidím další možnosti našeho růstu," dodává.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Zároveň dal Kratochvíl dohromady výzvu pro své manažery – seznam šedesátky firem, mezi kterými by letos chtěl ulovit nové zákazníky. „Naši klienti jsou většinou firmy ze seznamu nejúspěšnějších podniků Fortune 500 a mezi nejlepšími z nejlepších hledáme dál, snažíme se získat lídry v jednotlivých oborech. Kromě toho se ale díváme i na mladé nadějné firmy v Silicon Valley, které největší růst teprve čeká. Tam máme kritéria nastavená tak, aby byla firma ohodnocená aspoň na miliardu dolarů, měla za sebou kapitál od investorů a byla založená na inovacích,“ popisuje šéf Moravia IT potenciální zákazníky.

Mezi jmény, které dostali jeho lovci na seznamu, jsou třeba sítě LinkedIn a TripAdvisor, prodejci ubytování Expedia a Airbnb, výrobce luxusních elektroaut Tesla nebo farmaceutické společnosti Pfizer a Novartis.

null

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru