Všichni jsou z generace takzvaných "millennials" a podařilo se jim zazářit ve svém oboru. Všechny tři zároveň spojuje jedno. Prorazili díky internetu a počítačům. Jak těžké ale byly jejich začátky? Co všechno museli překonat, než se stali úspěšnými? A jaké jsou jejich další cíle do budoucna?

Jakub Rož (21)

Jakub RožJedenadvacetiletého Jakuba Rože nebavilo do školy nosit sešity a učebnice. Přišel na to, že to jde dělat jinak. A tak si vytvořil vlastní aplikaci na zapisování poznámek. Tu poté poskytl svým spolužákům, pak studentům z vedlejší třídy, z vedlejší školy, až vznikla konečná podoba aplikace Školnísešit.cz.

Za čtrnáct dnů získal deset tisíc uživatelů. Během krátké doby přišla první investice. Ta byla od švýcarské firmy BlackLex, jež mu dala za patnáctiprocentní podíl investici čtyři miliony korun.

Úspěch tehdy šestnáctiletého studenta ihned zaujal média, která o Jakubovi začala psát jako o nejmladším milionáři v Česku. Ovšem milionová investice do firmy není totéž jako být milionář. K vlastnímu milionu vedla ještě dlouhá cesta.

Počty uživatelů aplikace Školnísešit.cz stále rostou. Používají ji studenti v Evropě, Americe a také v Indii a Číně. Dnes má aplikace již půl milionu uživatelů a každý měsíc přibývá zhruba dalších deset tisíc.

Jakubovým cílem je dostat se na 1,5 milionu uživatelů a poté aplikaci prodat. Zatímco se tedy Školnísešit.cz pomalu blíží ke svému cíli, Jakub Rož dnes koncentruje veškerou svoji sílu do strategické digitální agentury Flow Media, která se zabývá firemním marketingem.

Zaměřuje se hlavně na klienty, kteří mají obrat alespoň miliardu korun. Rož má dnes pod sebou 13 lidí ve Francii, Praze a Brně, tedy o několik málo více než v prvopočátku. Věkový průměr ve firmě je 25 let a nejmladším zaměstnancem je 19letý designér.

Jakubovy další plány nejsou nikterak skromné, ovšem ani nereálné. Rád by, aby se jeho firma rozrostla na 50 zaměstnanců a stala se tak největší digitální agenturou v Česku. I když už nyní patří k těm největším hráčům na trhu.

Dnes, jakožto 60procentní vlastník a šéf, se hlavně snaží získávat nové klienty. "Moje úloha jako CEO je najít dobré lidi do týmu a mít cash na účtu. Nic víc, nic míň," říká. Od letoška se rozhodl nepracovat s korporacemi, ale více pracovat s klienty, se kterými to jemu a jeho zaměstnancům vyhovuje. "Skvěle se nám spolupracuje třeba se společností Brit (výrobci krmiva pro psy a kočky Vafo Praha s obratem 2,5 mld. korun). Chceme dělat s těmi, kteří nás to nechají dělat dobře a po našem."

Lukáš Stibor (26)

foto01Šestadvacetiletý Lukáš Stibor, dnešní vlastník firmy Cleevio, začínal hraním her. "Ve 14 letech jsem začal být závislý na internetu. Hrál jsem jednu textovou on-line hru a tam jsem spolupracoval s jedním klukem. Každý jsme měli jinou rasu a společně jsme budovali a rozvíjeli se.

A z toho kluka se nakonec stal můj dnešní společník," říká Lukáš Stibor. "On měl jednu z nejsilnějších ras a já jednu z nejslabších, ale i tak já jsem pořád na všechny útočil a on držel spíše tu konzistentnější strategii.

Tím jsme se skvěle doplňovali a vytvářeli skvělý tým," dodává. A ten jim zůstal až dodneška. Oba stojí za firmou Cleevio, Lukáš jako ředitel a Miroslav jako šéf technologií.

V té době internetové připojení stálo 50 korun za hodinu. A protože trávil na internetu hodně času, generoval účty okolo pěti tisíc korun měsíčně. To se doma moc nelíbilo, a tak mu rodiče zakázali internet úplně.

Ovšem nepomohlo to a Lukáš potajmu trávil on-line celé noci, takže účty zůstávaly stále vysoké. A když si doma uvědomili, že zákazem to nepůjde vyřešit, řekli, ať si na své internetové choutky vydělává sám.

A tak nezbylo nic jiného než uvažovat nad tím, jakým nejlehčím způsobem přijít k penězům. Nakonec začal s tvorbou webových stránek. Z prvních si vydělal dost na zaplacení měsíčního připojení a ještě mu něco málo zbylo.

Rozhodl se, že svůj volný čas věnuje naplno tvorbě webových stránek. Po několika zakázkách se mu ozvali lidé z on-line kasina, že by rádi na jeho web umístili svůj odkaz za tisíc korun měsíčně. Lukáš se toho hned chytl a nabídl jim, že je schopný sehnat dalších deset webů, kam se dá reklama umístit.

Kasino s tím souhlasilo a on obeslal kamarády a nabídl jim polovinu z té částky. Takže během krátké doby, ve svých patnácti letech, generoval měsíční příjem přes deset tisíc. "To mi přišlo úžasné. Vydělával jsem a bylo to prakticky bez práce," říká Lukáš. A tak začal vyhledávat možnosti jak využívat potenciál on-line světa.

V roce 2009 vznikla firma Cleevio, která se dodnes věnuje tvorbě různých mobilních her a aplikací pro iOS a Android. V první fázi se Lukášova firma zabývala globálními kampaněmi pro velké firmy jako například Nestlé, Nokia a další.

Brzo ale zjistil, že se paradoxně jeho práce nikam neposouvá. "U velkých firem se mění jejich požadavky a kampaně velmi rychle. Je demotivující, když vytvoříte nějakou aplikaci, která se během chvíle stane nepotřebnou a zastaralou, a veškerá vaše práce vyjde do prázdna."

A tak v roce 2012 navštívil se svými společníky Ameriku, kde hledal nové možnosti a inspiraci. Právě tam přišel Lukáš Stibor na to, že je třeba mít především vlastní produkty. Proto začali ve firmě postupně vyvíjet nové aplikace. Jedna z nejznámějších je finanční aplikace Spendee. Najednou se začali ozývat klienti z celého světa. Firma se nyní pyšní ročním obratem kolem 30 milionů korun a o poptávky nemá nouzi.

Lukáš Kořínek (26)

Lukáš Kořínek Follow BubbleV 11 letech si začal hrát s počítačem. Vymýšlel a designoval vlastní stránky. O 15 let později má jeho společnost obrat v desítkách milionů ročně a šestadvacetiletý Lukáš Kořínek si pořád "jen" hraje. Nemá auto, odmítá nabídky na prodej společnosti a nikdy si na své podnikání nepůjčil ani korunu.

Nejprve vytvořil webový magazín o mobilních telefonech Siemens. Proč právě tato značka? V té době totiž Lukáš Kořínek sám vlastnil jeden z typů mobilního telefonu Siemens, který si chtěl vylepšit o nějaké ty funkce navíc.

Všechny své poznatky pak publikoval na internetu. Tenkrát se jednalo o naprostou novinku, a tak není divu, že si téměř okamžitě začal budovat širokou čtenářskou základnu. Každý si chtěl svůj nový telefon "vytunit" a kromě jeho stránek neexistovaly nikde přístupné návody a materiály v českém jazyce.

S větším zájmem rostla i příležitost k rozvíjení se. Místo toho, aby Lukáš zůstal u jednoho celkem slušně fungujícího projektu, začal přemýšlet o možnostech reklamy, o propojení jednotlivých digitálních sfér. V 18 letech založil první firmu, která se dodnes specializuje na strategie zejména skrze digitální svět a sociální média.

V počátku to nebylo snadné, protože se v České republice začala nová technologie – mobilní internet a sociální sítě – teprve vyvíjet. Mnoho lidí ani nemělo přehled o tom, co přichází na trh, k čemu se dají nové poznatky využít. Což ale zároveň poskytovalo firmě mnoho prostoru pro postupné zdokonalování se, jelikož žádná jiná společnost se těmto věcem příliš nevěnovala.

Dnes firma funguje pod jménem Bubble tři a půl roku, od té doby se jejich služby výrazně posunuly směrem od menších projektů k těm větším a úspěšnějším. V současné době je zde zaměstnáno 25 lidí a několik externích spolupracovníků z různých koutů světa.

Kvůli nebývale rychlému růstu musela firma procházet celou řadou stěhování. "Nevýhodou rychlého růstu je, že se musíte věnovat hlavně provozním věcem spíše než projektům. To bychom v tomto roce chtěli změnit. Vybudovat si zázemí a strategii, u které by si byl člověk jist, že ji bude dodržovat třeba dalších 30 let," říká Kořínek.