V elegantním sedanu Lincoln Continental se vozili američtí prezidenti. Vlastnili jej také třeba zpěvák Elvis Presley či herec Clark Gable a na veřejnosti se v něm ukazovali bossové americké mafie. Zdálo se, že nadobro patří k archivním kouskům, ale firma Ford se rozhodla obnovit jeho výrobu. Nový Continental představí tento týden na automobilové přehlídce v New Yorku.

Dosud poslední automobil tohoto typu sjel z výrobního pásu před 13 lety a firma se k němu nyní vrací. Částečně kvůli tomu, že značce Lincoln se začíná dařit a po letech klesajícího prodeje se trend obrací, zčásti kvůli rostoucí kupní síle čínských zákazníků, mezi nimiž je o Continental velký zájem.

Historie Lincolnu Continental se začala psát v roce 1938, kdy si syn zakladatele továrny Henryho Forda vyrobil auto pro svou letní dovolenou. Pod dojmem obdivného přijetí, s nímž se setkal během pobytu v Palm Beach, jej zařadil do sériové výroby.

Lincoln Continental

Luxusní vůz vyráběla firma Ford Motor Company v letech 1939–1948, následně pak 1956–1980 a 1981–2002. Po celou dobu šlo o vlajkový model Lincolnu, nový model bude představen dnes v New Yorku.

Vůz se stal brzy symbolem luxusu poválečných Spojených států. Jezdily v něm hollywoodské hvězdy včetně herečky Elizabeth Taylorové, která jej dostala v roce 1956 od studia Warner Brothers, vyvedený v barvě svých očí.

Tradiční přístup velel kmotrům newyorské Cosa Nostry neukazovat svoje bohatství na veřejnosti. Paul Castellano, který koncem 70. let americkou mafii jako boss zmodernizoval, hodil tuto zásadu za hlavu a jezdil právě v luxusním Lincolnu Continental. Po něm převzali módu další. Ve spojení s mafií znají vůz i filmoví diváci, v oscarovém Kmotrovi v něm Sonny Corleone schytá smrtící spršku střel.

Vůz je spojen i s jednou z nejčernějších událostí moderních amerických dějin: právě v něm seděl prezident John F. Kennedy, když byl v roce 1961 zastřelen v Dallasu.

Vrchol jeho prodeje zaznamenala firma Ford v roce 1990, když se prodalo 62 732 kusů.

Nový koncept luxusního sedanu se veřejnosti představí dnes v New Yorku a firma počítá s tím, že by jej mohla začít sériově vyrábět už od příštího roku.