Absolventi středních i vysokých škol nastupují do průmyslu zcela nepřipravení. Stěžují si na to zástupci průmyslových firem, kterým trvá měsíce, než absolventy pro praxi přeškolí. Náklady na jejich vyškolení mohou podle Philippa Rodena ze společnosti Jablotron Alarms dosáhnout výše až celého ročního platu.

Kvalitu dnešních absolventů zpochybňuje i Jan Rafaj, ředitel pro personalistiku společnosti ArcelorMittal Ostrava a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy. „Kvalita lidí, kteří směřují na vysoké školy, klesá. Rozsah výuky matematiky na gymnáziích je dnes mnohem menší než v době, kdy jsem sám studoval,“ řekl Rafaj na včerejší konferenci v Pardubicích. Na ní hejtman Pardubického kraje, odborníci z ministerstva školství, zástupci vysokých škol a firem diskutovali o kvalitě vzdělávání a perspektivách rozvoje průmyslu v Česku. Diskusní panel byl součástí projektu Rok průmyslu a technického vzdělávání, na kterém se Svazem průmyslu a dopravy spolupracuje i mediální dům Economia.

Znalosti použitelné v praxi chybí absolventům i podle generálního ředitele pardubické Synthesie Josefa Lišky. Teoretické znalosti podle něj nedokážou především vzájemně propojit, v praxi použijí jen asi pětinu toho, co se ve škole naučí.

„Se studenty se pedagogové pět let trápí, ale jejich vzdělání pak vůbec neodpovídá našim potřebám. A to je škoda,“ říká Liška. Řešení vidí ve zvýšení podílu praxe na výuce. „Narážíme ale na to, že studenti nemají zájem, chybí motivace,“ dodává Liška.

Úroveň vzdělávání ovlivňuje i kvalita učitelů. Podle hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického je však mnohdy nedostatečná. „Školský systém potřebuje kvalitní systém vnitřní kontroly, včetně vysokých škol. Kontrola je v současnosti nedostatečná, což jsem si ověřil i při vlastním působení na vysoké škole,“ tvrdí Netolický.

K vyšší kvalitě pedagogů by přispěly i jejich povinné stáže ve firmách. „Kdo učí něco, co nikdy v praxi neviděl, nemůže to naučit dobře,“ je přesvědčený Liška.

Nedostatek kvalitních techniků brzdí rozvoj firem v celé republice. Podle analýzy Národního ústavu pro vzdělávání má již dnes problémy s nalezením techniků až 70 procent firem.

Kvůli demografickému vývoji se navíc situace bude dále zhoršovat. Problém souvisí právě i s kvalitou technického vzdělávání a nízkým počtem zájemců o studium techniky.

„Zahraniční investoři se kromě základních parametrů dívají na to, jestli je u nás dostatek pracovní síly. Chybí nám prakticky všechny profese. Za nedostatek techniků může školský systém, ale i rodiče, kteří v technických oborech nevidí dostatečnou perspektivu,“ říká Pavel Roman, vedoucí korporátní komunikace Bosch Group v České republice.

Kvůli odchodům do důchodu se bude po roce 2016 nedostatek pracovníků v průmyslu prohlubovat. Řešením je v krátkodobém horizontu zlepšení systému rekvalifikací a získávání pracovníků v zahraničí, v tom střednědobém zvýšení zájmu o studium na technických vysokých školách. Petr Kalenda, proděkan pro pedagogiku Fakulty chemicko-technologické Pardubické univerzity, vidí za nízkým zájmem studentů i nedostatečnou a nezajímavou výuku technických předmětů už na základních školách.

Související