Americká potravinářská skupina Kraft Foods Group mění majitele. Majoritní podíl nově přejde pod brazilskou investiční firmu 3G Capital a skupinu Berkshire Hathaway známého amerického investora Warrena Buffetta. Uvedla to agentura Reuters.

Kraft Foods se v rámci transakce spojí s další potravinářskou společností Heinz, jíž už 3G spolu s Buffettem vlastní, s níž vytvoří novou skupinu The Kraft Heinz Co. Vznikne tak pátá největší potravinářská společnost na světě a třetí v Severní Americe.

Brazilský investor spolu s Buffettem získají po sloučení obou firem kontrolní podíl 51 procent. Zbylých 49 procent pak připadne dosavadním investorům Kraft Foods. Ti navíc od nových majitelů získají i zvláštní dividendu v celkové výši 10 miliard dolarů (250 miliard korun). Roční příjmy nové skupiny budou činit 28 miliard USD.

Správní rady obou společností již dohodu schválily. Hlasovat o ní budou ještě akcionáři Kraftu. Dokončena by měla být v druhé polovině roku.

O tom, že se 3G chystá převzít Kraft a spojit ho s Heinzem již spekulovala světová média. V minulém týdnu se pak objevily informace, že noví investoři do potravinářské společnosti vstoupí skrze odkup majoritního podílu za asi 40 miliard dolarů (1 bilion korun). Na to pozitivně zareagoval i trh, když až do pondělka akcie Kraft Foods rostly. Po středečním oznámení o skutečné podobě transakce ale hodnota společnosti na americké burze začala opět klesat.

Akcie Kraft Foods 25.03.2015

Akcie Kraft Foods ve středu klesaly (na americké burze stále během úterního obchodování). Foto: Reuters

Firma 3G se před dvěma lety spojila s Buffettovou Berkshire Hathaway kvůli koupi výrobce kečupů H. J. Heinz za 23,2 miliardy dolarů. Buffett navíc loni v květnu prohlásil, že očekává spolupráci s 3G na dalších transakcích.

Kraft je známý sýry stejného jména a značek Philadelphia a Velveeta či masovými produkty Oscar Mayer. Vlastní výrobce kávy Maxwell House i výrobce čokolády a cukrovinek Cadbury. Cadbury se však v roce 2012 oddělil do samostatné společnosti a nyní se jmenuje Mondelez.

Kraft ve čtvrtém čtvrtletí vykázal ztrátu. Hlavní příčinou obtíží je slabá poptávka po balených potravinách v USA. Spotřebitelé stále častěji nakupují čerstvé potraviny s vysoce kvalitními přísadami.

Kraft doplácí na to, že neexpandoval prostřednictvím akvizic do rychle rostoucích oblastí, jako jsou přírodní potraviny a biopotraviny.