Řídil prakticky vše, co má motor a kola, řídil prakticky všude, kde se nějakým způsobem dalo jet. Stal se největší modlou televizního světa motoristických fandů. Svůj pořad dostal do více než 170 zemí. Provokoval celé národy, rozdával "polibky smrti" tradičním značkám autoprůmyslu. A pak se jednoho dne při natáčení rozčílil, že nebude mít k večeři požadovaný steak ze svíčkové. A "bouračka" byla na světě.

Jeremy Clarkson ve svém Top Gearu během 22 sezon zorganizoval nesčetně "crash testů", ten, kdy jeho pěst zřejmě - průběh incidentu nikdo ze zúčastněných veřejně nepotvrdil - "crashtestovala" čelist produkčního Oisina Tymona, může Clarksona definitivně vyhodit z místa "řidiče". A odebrat mu "řidičák". Jeho další osud sleduje bulvár, mediální experti i vlivní zastánci. A hlavně 350 milionů potenciálních diváků show po celém světě. Hvězda je suspendovaná, pořad pozastaven. Všichni čekají, jak to dopadne. A ve hře jsou miliony liber, které Top Gear v posledních letech importuje do pokladny mateřské BBC.

Ta značka se prosadila všude. Zmíněných 170 zemí (214 teritorií) dělá z Top Gearu nejúspěšnější non-fiction televizní pořad historie. Se zápisem v Guinnessově knize rekordů. Vlastní verzi vedle vysílání britského originálu stojí za to vyrábět Australanům, Jihokorejcům, Francouzům, Číňanům, Rusům a samozřejmě Američanům. V době upadajících tištěných médií pod značkou Top Gear vychází časopis s celosvětovým prodaným nákladem přes 1,7 milionu kusů, který je v Británii nejprodávanějším motoristickým titulem.

Amazon pod značkou Top Gear nabízí přes dvaadvacet tisíc produktů. A samostatnou kapitolou je spanilá jízda tria moderátorů po světě s živým představením. Lístky na show ve sportovních halách, které mixovaly zajímavá auta s kaskadérskými kousky a nekorektním humorem tria speakerů, se prodávaly po desetitisících.

V australském Sydney loni vyprodali festival pro 50 tisíc lidí, v Praze naplnili O2 arenu a na letošní rok mají jen po Británii dohodnutých 10 představení, kde se nejdražší vstupenky prodávají po 100 librách. Zkrátka na každého, kdo má v Top Gearu podíl, se lije sprcha librových mincí. Samotnou celosvětovou hodnotu značky určili marketingoví experti na 1,5 miliardy USD.

obalka Ekonom 2015 12V čem spočívá kouzlo moderátora Jeremyho Clarksona? To se dozvíte v aktuálním čísle týdeníku Ekonom. Nový Ekonom si můžete objednat i přes SMS. V elektronické podobě je k dostání také na iPadu, iPhonu a tabletu Samsung.

Související