Plzeňská Škoda Electric a polská firma Solaris dodají ještě letos do italského Cagliari na Sardinii dva trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem. Jde o součást evropského projektu ZeEUS, který má řešit elektromobilitu městské hromadné dopravy v evropských městech.

Na projektu ZeEUS se podílí 40 partnerů - provozovatelé MHD, univerzity, výzkumníci i dodavatelé. Jeho rozpočet je 22,5 milionu eur (téměř 620 milionů korun) a EU na něj dá 13,5 milionu eur. Cílem je otestovat v reálném provozu různá řešení a typy elektrických vozů v různých klimatických podmínkách. Půjde o elektrobusy, hybridbusy a trolejbusy s pomocnými bateriemi, o nichž se budou sbírat provozní data a klíčové parametry.

"Po jejich vyhodnocení budou doporučena řešení v oblasti elektromobility pro veřejnou dopravu. Důležitým cílem je stanovit strategii pro podporu EU v této oblasti," řekl obchodní manažer Škody Electric Pavel Kuch.

Projekt bude vyhodnocen na jaře 2017. "Poté si města začnou vzájemně vyměňovat data a zkušenosti," uvedl generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek.

Plzeň je podle něho v předstihu. Od letošního jara do konce roku 2016 bude testovat dva bateriové elektrobusy Škody Electric, jejichž výrobu a provoz podpoří EU. Další inovativní řešení představí Barcelona, Bonn, Glasgow, Londýn, Münster, Stockholm a Cagliari. O místo v projektu ZeEUS se ucházelo 41 evropských měst.

"Cagliari si objednalo 12metrové nízkopodlažní trolejbusy s bezemisním bateriovým pohonem, aby mohly obsloužit i část trati bez trolejí," sdělil Kuch. Přijdou zhruba na 15 milionů korun.

V Cagliari už dnes slouží devět tramvají Elektra ze Škody Transportation a 16 trolejbusů ze Škody Electric. Místní dopravní podnik obnovuje více než polovinu svého vozového parku.

Bateriový elektrobus může být pro plzeňského výrobce zajímavým produktem.

"Je předčasné dělat závěry, že jsou správnou budoucností," upozornil ředitel. O vozy je ovšem zájem v Německu a Polsku, kde se připravují nové tendry. Jednotky vozů už jezdí místy v pravidelném provozu.