Už o více než pět miliard korun přišli obyvatelé a firmy z Prahy – a vlastně i celého Česka – tím, že se neustále oddaluje zprovoznění tunelu Blanka. Peníze by jim samozřejmě nepřišly přímo do kapes, jde ale o přínos ze zrychlení dopravy, úbytku hluku či snížení emisí. Veškeré dopady se totiž dají převést na peníze.
Na tyto výpočty existuje metodika, kterou Česko přejalo z Evropské unie. "Výnosnost by měla být 5,5 procenta, aby se vyplatilo tu stavbu dělat," uvádí expert Ředitelství silnic a dálnic na plánování staveb Miloš Čihák. Zjednodušeně se dá popsat jako zhodnocení peněz vložených do výstavby během 30 let.
Správce Blanky hrozí zastavením práce. Chce zaplatit dlužné částky - čtěte ZDE
Práce na tunelu Blanka pokračují, Praha se dohodla s firmou IDS. Ta chce víc peněz - čtěte ZDE
V případě Blanky by to při konzervativním výpočtu, kdy se počítá původní cena tunelového komplexu z veřejné soutěže (28 miliard korun), znamenalo 1,5 miliardy korun ročně. Za tři a půl roku, které uplynuly od původního termínu uvedení do provozu, se dostáváme ke zmíněným pěti miliardám.
Pro výpočet se použijí dvě situace – současná a po zprovoznění stavby. Počítají se desítky položek, od počtu aut přes dobu strávenou na cestě až po ztráty způsobené dopravními nehodami. Třeba i to, kolik řidiči ušetří času, když nemusejí kličkovat ucpanými ulicemi, ale jedou podstatně kratší dobu.
Čekání na Blanku. Otevření tunelu se zase odkládá, teď kvůli poškozeným kabelům - čtěte ZDE
Praha před otevřením Blanky na několik dní zavře Strahovský tunel - čtěte ZDE
Jedna ušetřená hodina znamená pro dodávku 283 korun za hodinu, pro kamion 1029 korun. Za každého cestujícího se pak za ztrátu jeho času počítá s 272 korunami za hodinu. U nových staveb je většinou méně nehod – i to se přepočítá na peníze. Třeba jedna havárie s úmrtím znamená pro společnost škodu zhruba 22 milionů korun, s běžným zraněním pak od 1,5 do 1,8 milionu podle druhu silnice.
korun je odhadovaná výnosnost tunelu Blanka ročně.
Připočítávají se ještě méně hmatatelné věci – například hluk či emise, které působí na lidi bydlící v těsném sousedství uvedené komunikace. Třeba hluk 51 decibelů je ohodnocen 258 korunami na osobu ročně, 71 decibelů pak "škodí" za 7488 korun.
V případě, že se doprava z hlučné tepny, kolem které bydlí tisíc lidí, přesune na novou silnici mimo zástavbu, tak to v případě původních 71 decibelů "zlepší život" o 7,5 milionu korun. Svoji cenu – opět rozdílnou – mají i částice prachu. Jedna tuna těchto emisí v centrech měst má "cenu" 20,2 milionu korun, na venkově pak "jen" 3,5 milionu. Výnosnost by měla být 5,5 procenta, aby se vyplatilo stavbu dělat.