Nejnavštěvovanější českou výstavou roku 2014 byla putovní expozice Tima Burtona v Galerii hlavního města Prahy. Vidělo ji 102 011 lidí, denní průměr byl 919 návštěvníků. S celkovou návštěvností je na druhém místě výstava Reynek – Génius, na kterého jsme měli zapomenout, během trvání přejmenovaná na Chagall/Reynek. Vidělo ji 56 169 lidí.

Z hlediska denní návštěvnosti je na druhém místě výstava historických kočárů, která byla na Pražském hradě a na níž přišlo denně 422 lidí, a na třetím místě přehlídka grafického designu Bienále Brno (357 lidí). Údaje o návštěvnosti výstav poskytl časopis Art&Antiques, který se loňským výstavám v českých veřejných institucích věnuje ve svém únorovém čísle.

Jedině výstavu Tim Burton a jeho svět navštívilo přes 100 tisíc lidí. Je tak srovnatelná například s projektem Karel IV. - Císař z Boží milosti z roku 2006, který měl 1055 návštěvníků za den. Vyšší návštěvnosti dosáhly jen výstavy historického charakteru Rudolf II. a Praha v roce 1997 (1500 denně) a expozice Albrecht z Valdštejna a jeho doba v roce 2008 (1350 denně). V celkové návštěvnosti Galerie hlavního města Prahy tvoří výstava Tima Burtona dvě pětiny z celkového počtu 251 tisíc lidí.

Výstava s druhou nejvyšší loňskou návštěvností věnovaná Bohuslavu Reynkovi byla podobně jako nejpopulárnější výstava roku 2013 Lendl-Mucha podpořena masivní reklamní kampaní. Za oběma stál majitel reklamní agentury BigBoard Richard Fuxa. Reynkovu výstavu sice vidělo více diváků než přehlídku jeho děl v Domě U Kamenného zvonu na přelomu let 2010 a 2011; v přepočtu na denní návštěvnost se však má situace opačně. Počet 356 diváků denně řadí loňskou výstavu na čtvrté místo.

"Zjištění, že tradiční instituce s kurátorským programem jsou ve srovnání s jednorázovými projekty návštěvnicky méně populární, bychom neměli číst jako doporučení pro pořádání akcí tipu Burton či Reynek, ale spíše jako varování pro muzea financovaná z veřejných rozpočtů, že musí trvat na odborné kvalitě svých výstupů, jinak snadno ztratí důvod své existence," uvádí Art&Antiques.

Velký zájem byl loni o retrospektivu Olbrama Zoubka na Hradě – vidělo ji skoro 38 tisíc lidí, 316 denně. Výstavy na Pražském hradě v žebříčku návštěvnosti bodují každoročně, byť pořadatelé rezignují na ucelený dlouhodobý program s vlastní kurátorskou a badatelskou přípravou. Národní galerie dosud čísla o návštěvnosti nezveřejnila, podle předběžných údajů stálé expozice a výstavy navštívilo zhruba stejně lidí jako v roce 2013, tedy asi 386 tisíc.

Z regionů je návštěvnicky úspěšný program Galerie výtvarného umění v Ostravě. Nejlépe si tu vedla retrospektiva moderního klasika Bohumila Kubišty. A pokud často platí, že výstavní akce, jež jsou v Praze i regionech, navštěvuje v metropoli více lidí, tak v případě výstavy Geda Quinna a Viktora Pivovarova tomu bylo naopak. V Rudolfinu její premiéru navštívilo denně 91 lidí, ostravskou reprízu 115 (celkem v obou případech necelých 6000).

Vysokou návštěvnost loni měla Oblastní galerie Liberec s 42 tisíci návštěvníky, což je dáno otevřením zrekonstruovaného galerijního sídla v objektu bývalých lázní.

Nejnavštěvovanější výstavy roku 2014 dle denní návštěvnosti

Pořadí, název výstavy, pořadatel/místo, počet lidí denně, počet lidí celkem

1. Tim Burton a jeho svět, Galerie hlavního města Prahy 919, 102.011

2. Zapřažená krása, Pražský hrad 422, 24.467

3. 26. Bienále Brno, Moravská galerie v Brně 357, 39.618

4. Chagall/Reynek, Valdštejsnká jízdárna 356, 56.169

5. Olbram Zoubek, Pražský hrad 316, 37.962

6. Bohumil Kubišta a české umění, Galerie výtvarného umění v Ostravě 268, 20.622

7. Poklady staré Číny, Pražský hrad 262, 23.863

8. Hommage á Kája Saudek, Muzeum umění Olomouc 230, 20.245

9. Only The Good Ones, Galerie Rudolfinum 169, 10.639

10. Mucha v zrcadle doby, Alšova jihočeská galerie 142, 12.836

Zdroj: Art&Antiques