Pražská taxislužba se letos opět o něco promění. Kurýr Taxi naplno rozjede projekt s českým technologickým start-upem upTaxi.

Společně vytváří flotilu ekologických vozů i systém benefitů pro zákazníky.

"Snahou je se s ekologickými auty odlišit od konkurence," říká šéf upTaxi Jan Urban. Vozový park ale není to hlavní, čím se chce nová služba odlišit. "V čem jedete a kdo vás veze, je důležité, jádro našeho byznysu je ale jinde," dodává.

Službou navíc má být slevový systém v aplikaci upTaxi. Zákazník za svou cestu dostane nabídku slev. Cílem je, aby zákazník dostal slevu na něco, co ho zajímá - oblečení, oběd nebo dovolenou -, a vnímal to jako úsporu. Zároveň daný obchod, hotel či restaurace získá nového zákazníka. "Odměny pasažérům jsou naším hlavním byznysem, ne taxi," popisuje Urban.

Zatímco zákazník bude jezdit a slevy využívat, firma se bude snažit o něm získat co nejvíce dat, aby mu mohla nabídnout nejrelevantnější výhody - aby z nich mohl těžit jak spokojený zákazník, tak upTaxi formou provize z uplatněné slevy.

I když je Kurýr Taxi nenápadná pražská taxislužba, právě tato firma stála za projektem TickTack, kterou pod svá křídla později převzala skupina Student Agency Radima Jančury. Spolupráce s upTaxi je tak dalším projektem tohoto dispečinku ve snaze přijít na trh s něčím novým.

Technologická firma upTaxi vyvinula aplikaci podobnou systému Uber, přes kterou jde taxi objednat. Spolupracuje ale exkluzivně pouze s dispečinkem Kurýr Taxi a nestojí mimo jako například konkurenční služba Liftago.

V provozu jsou v rámci projektu dvě desítky hybridních kombíků Toyota Auris, letos jich má přibýt minimálně dalších třicet. Zatímco nyní se tedy ještě zákazníkovi může stát, že pro něj přijede obyčejné auto z flotily Kurýr Taxi nebo si na svůj vůz bude muset počkat, v budoucnu by to měl být výhradně hybridní nebo elektrický vůz. K hybridním Toyotám by totiž do budoucna mohly přibýt i ryze elektrické vozy. Firma uvažuje například o BMW i3. Těch se mělo už dvacet objevit na jaře v provozu. Smlouva o jejich nákupu ale zatím podepsaná není.

Vozy by zatím měly být značeny jako Kurýr Taxi i jako upTaxi. Do budoucna je ale v plánu - pokud bude většina objednávek tvořena přes aplikaci - zavedení upTaxi jako samostatné značky.

Kurýr Taxi pro hybridní flotilu dál hledá řidiče. Ti by měli platit 16 300 korun měsíčně za auto a dalších sedm tisíc měsíčně pak za služby dispečinku. Vůz by měl být každých 27 měsíců nový. Lákat by měla nižší spotřeba hybridů, které v městském provozu nejlépe využijí provoz na elektřinu.

Česko má být první zemí, kde se upTaxi chce uchytit a otestovat svůj systém. V jednání je ale i smlouva s dublinskou taxislužbou. Tam by se systémem upTaxi mohlo jezdit až tisíc vozů. Vše je ale zatím pouze v jednání. "Ladí se podoba smlouvy," přibližuje Urban.

UpTaxi vznikla v české pobočce startupového akcelerátoru Wayra. Ten podporovala španělská Telefónica, která ale své aktivity v Česku kvůli prodeji operátora O2 skupině PPF ukončuje a další projekty v zemi už podporovat nebude.

 

50 vozů

ve flotile Kurýr Taxi by mělo mít letos hybridní pohon, další vozy mohou být čistě elektrické.

Sázka na technologie. UpTaxi sází na to, že si lidé budou taxi objednávat přes aplikaci.
Foto: Archiv HN

Foto: 2 xArchiv HN

Související