Automobilka Volvo Car začne postupně prodávat svá auta přes internet a v této souvislosti zvýší také výdaje na digitální reklamu. Řekl to šéf prodeje švédského Volva Alain Visser. "V plánu je, aby všechny naše modely aut na všech trzích byly nabízeny digitálně," řekl Visser agentuře Reuters.

Automobilka ale v nejbližší době neplánuje zřídit distribuční síť bez autosalonů a dodávky aut koupených přes internet se i nadále budou uskutečňovat prostřednictvím sítě prodejců. Celkem má Volvo po celém světě 2000 obchodních zastoupení, z toho zhruba polovinu v Evropě.

"Asi 80 procent zákazníků naší automobilky již nakupuje přes internet jiné zboží," dodal Visser. Průzkumy podle něj naznačují, že v budoucnosti to čeká i prodej samotných aut. "Lidé jsou ochotnější nakupovat automobily na internetu ne kvůli tomu, aby dosáhli na nižší cenu, ale aby se vyhnuli hádkám při dojednávání obchodu," domnívá se Visser.

Někteří analytici jsou však skeptičtí a upozorňují třeba na experimentální prodej hybridního vozu BMW i8 přes internet. "BMW se o to pokusilo v Německu, ale nemělo velký objem prodeje. Lidé stále chtějí chodit do autosalonů," řekl analytik Exane BNP Paribas Stuart Pearson.

Volvo má ale z letošního roku opačnou zkušenost. V říjnu na pařížském autosalonu prodalo po internetu během pouhých 47 hodin 1927 vozů nové generace modelu XC90. Počet aut ve speciální sérii First Edition reprezentoval rok, kdy byla značka založena.

Přímo přes internet se snaží prodávat jen málo automobilek. Výraznou výjimkou je Tesla Motors, kde prodej elektrických aut přes internet zastínil prodej v tradičních autosalonech. To ale způsobilo i konflikt s prodejci.

Automobilku Volvo ovládá čínská společnost Geely. V srpnu automobilka představila modernizovaný model crossoveru XC90, což je první automobil vyvinutý pod čínským majitelem, a zároveň zvýšila cíl prodeje. Automobilka včera také oznámila, že od příštího roku bude své vozy prezentovat pouze na jednom autosalonu v Evropě, Spojených státech a v Číně.