Na co by se měli šéfové podnikových informatik zaměřit? Je cesta úspor ta správná?

Vstupujeme právě do nové éry informačních technologií, do digitálního věku, který je ovlivňován pěti základními trendy. Jsou jimi cloud, big data, mobilita, sociální sítě a internet věcí. Ředitelé IT by se tedy měli především snažit, aby jejich infrastruktura byla na tyto trendy připravená, neboť s jejich pomocí lze napřímit podnikové procesy a zkrátit dobu vývoje a nasazování aplikací, zjednodušit IT, a tím generovat úspory. Cloud může v této transformaci sehrát klíčovou roli. Systémy založené na cloudu umožňují lepší analytické aplikace, rychlejší vývoj produktů i nasazování nových technologií. Hovoří o tom i poslední studie analytické agentury IDC, která zpovídala 200 ředitelů IT z významných středoevropských podniků.

Jsou si ředitelé IT vědomi, že nová éra přichází a měli by se na ni připravit?

Podle zmíněné studie IDC jsou si toho CIO určitě vědomi - podle analytiků od Forrester Research má v globálním měřítku dokonce již 79 % CIO digitální strategii a vědí, že jim poskytne přínos. Větší úspory získáte, když předěláte IT tak, aby lépe podporovalo váš firemní byznys, než když si vyjednáte lepší obchodní podmínky. Uvedu vám příklad. Tak třeba dánská speditérská společnost zavedla řešení, které umožní zákazníkům snadno sledovat, co se děje s jejich nákladem. Je to řešení podobné sociálním sítím, které zákazníci znají z běžného života. Pro speditéry je jeden kontejner kapkou v moři, ale představte si, že zrovna ten jeden převáží zboží, v němž jsou vaše veškeré prostředky. Možnost v reálném čase sledovat zásilku dalo společnosti značnou konkurenční výhodu. Nebo jiný příklad. Představte si elektronickou pilulku, kterou spolknete a integrovaný čip začne sbírat data, jako tlak, teplotu, reakce organismu na různé látky a podobně. Mobilní aplikace tato data zpracuje, samozřejmě v reálném čase, a porovná výsledky u celého vzorku lidí. Vše běží v cloudu. A přínos? Rychlejší testování nového léku nebo třeba účinnější a rychlejší boj proti epidemii.

Jak mají CIO přesvědčit management o tom, že cesta transformace je ta správná?

Jedním ze závěrů studie IDC je, že CIO přestávají být vnímáni jako podpůrná část firmy, ale očekává se od nich, že budou stát v jádru inovací a obchodního růstu. Je to dáno tím, že IT vidí procesy napříč celou firmou, a proto dokážou navrhnout inovace, včetně přínosů. Management firem si to uvědomil a začal unikátní pozici CIO respektovat.

Jak se daří prosazovat nové trendy v ČR?

Hodně velký pokrok je vidět v nasazování cloudových řešení. Například IaaS (infrastruktura jako služba) je přijímána v ČR a v celé střední Evropě velmi dobře. Přijímání platformy jako služby (PaaS) je pomalejší, avšak adopce SaaS (software jako služba) je opět velmi dobrá, zejména u HCM (Human Capital Management) či CRM. Cloud je vlastně motor celé nové éry. Dobrou zprávou je, že práci okolo cloudu už CIO prakticky udělali a teď mohou pokračovat v dalších krocích k digitálnímu věku.

Poslední otázka -- co mohou CIO očekávat od Oraclu a jak jim můžete v těchto snahách pomoci?

Podnikům můžeme nabídnout vše, co potřebují k úspěšné transformaci a přípravě na nový digitální věk: technologie, aplikace, služby i lokální podporu.

Máme nejkompletnější a vyspělou digitální platformu, nejširší sadu aplikací, vrstvu middlewaru pro jejich rychlejší vývoj a nasazování, k tomu SQL pro dotazování strukturovaných i nestrukturovaných dat. Do digitálního věku nemůžete vstoupit, když nemáte dostatečně výkonný hardware. Oracle nabízí své integrované systémy - engineered systems - které mají navzájem přizpůsobený hardware a software pro big data. Digitální svět totiž přináší obří množství dat, která je nutné analyzovat. A to Oracle umí skvěle.

 

Související