Kdo neodchází z Facebooku, jako by nebyl. Čím je sociální síť Marka Zuckerberga větší, tím silnější jsou i vlny nevole s další komercionalizací služby. A to i kdyby se námitky více zakládaly na emocích než na realitě. Naposled pobouření vzbudila chystaná úprava podmínek používání služby (ano, to je to, co nikdy nečteme, a začíná to slovy "Vaše soukromí je pro nás velmi důležité").

Jakkoli zní hrozivě, že od Nového roku vaši fotografii či jméno Zuckerberg prodá k reklamním účelům, nejde v žádném případě o revoluci, kdy by se z dobrého Facebooku najednou stával špatný. Firmě jsme už nyní odsouhlasili velmi podobné zacházení s daty, teď se jen například zobrazí vašemu známému nabídka produktu a ke koupi ho pobídne i vaše fotka, protože jste danou věc někdy předtím bezmyšlenkovitě označili jako oblíbenou.

Zatímco cesta Facebooku k hypercílené reklamě či lokačním službám je technologicky celkem jasně narýsovaná, vůbec není jasné, co na to "lidský faktor" - tedy zda lidé zůstanou u služby, která je čím dál více líčena jako Velký bratr. Některá konkurence už dokonce vsadila na to, že se prosadí jako "Antifacebook". Naprosto zjevným protikladem je například sociální síť Ello, která odmítá prodávat data uživatelů komukoli třetímu, odmítá reklamu a netrvá na přiznání pravé identity. Jiná služba Tsu se zase od hamižného Facebooku odlišuje tím, že 90 procent výdělku z reklamy okolo vašeho příspěvku vrací uživateli.

To jsou však jen kapky v moři sociálních sítí, kde všichni dělají většinou to samé co lídr trhu. Facebook si samozřejmě zaslouží detailní zkoumání, jak nakládá s našimi daty. Ale nezapomínejme, že nejde o jedinou službu tohoto typu a konkurenti nejsou ve shromažďování dat a metadat z našich profilů o nic pozadu.

Takže klidně se protestně odhlasme. Ale abychom se jen neocitli u konkurence, která dělá v podstatě to samé.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se