Největší světový výrobce elektroniky Foxconn zkouší přepravovat součástky mezi svými továrnami v Číně a v Česku po nových trasách. Po železnici přes Kazachstán a Rusko do Česka jezdí kontejnery s jeho nákladem pravidelně už rok, nyní si ale také nechává elektrokomponenty posílat na lodích do řeckého přístavu Pireus. Odtud se po kolejích dopravují na menší železniční terminál nedaleko pardubické továrny Foxconnu. "Tuto cestu pro některé přepravy používáme od listopadu," říká Radek Ždímal, manažer logistiky Foxconn CZ. A přidávají se i další firmy.

Konec obeplouvání Evropy

Většina východoasijského zboží dosud směřuje do střední Evropy přes námořní přístavy na pobřeží Severního moře, jako jsou Hamburk, Rotterdam nebo Antverpy. To se ale může v budoucnu změnit. Foxconn je totiž jedním ze zákazníků řeckého kontejnerového terminálu, který před pěti lety začala přes svou dceřinou firmu provozovat čínská státní společnost Cosco. A ta s ním má velké plány.

Skupina, do níž patří i jeden z největších světových rejdařů, chce přes řecký terminál hnát do Evropy co nejvíce čínského zboží. Zatím se jí to daří. Objem přeloženého nákladu se tu během pětileté čínské nadvlády více než ztrojnásobil. Díky tomu, že se kontejnery mířící do střední Evropy vykládají už v Pireu, se ušetří až týden cesty oproti severoevropským přístavům.

Loni přesunul z Rotterdamu do Pirea část svých přeprav výrobce elektroniky Hewlett-Packard. Dalšími zákazníky, kteří odtud vypravují vlaky se svým zbožím, jsou čínské technologické společnosti Huawei a ZTE, distribuční centrum si tu chce zřídit i Samsung Electronics.

Cosco si pronajalo v roce 2009 Piraeus Container Terminal na 35 let, za což zaplatilo 500 milionů dolarů. Loni se navíc dohodlo s řeckou vládou na dalším rozšíření nákladní kapacity přístavu. Číňané chtějí investovat také do přístavu v Soluni, řecké železniční infrastruktury nebo mezinárodního letiště na Krétě.

Severoevropské přístavy se nové konkurence obávají a například Rotterdam si nechal vypracovat studii, která upozorňuje na to, že aktivity Cosca mohou významně zvýšit vliv čínského státu na obchodní výměnu mezi východní Asií a EU. V té jednoznačně převládá dovoz do Evropské unie nad vývozem směrem na východ. Export do Číny ale neustále narůstá a za posledních 10 let se ztrojnásobil.

Kontejnery, z kterých se vyloží náklad pro český Foxconn, zůstávají zatím většinou prázdné na pardubickém železničním terminálu. Nový plán je jednoduchý: najít v Česku a okolních zemích zboží pro Čínu. "Pak by kontejnery jely už s nákladem zpátky sem do Pardubic a následujícím vlakem až do Pirea a lodí dál do Číny," vysvětluje Jan Šnejdárek ze společnosti České přístavy, která terminál provozuje.

Dalším projektem, který ilustruje vývoj nákladní dopravy mezi Čínou a Evropou, je shodou okolností také převoz nákladních kontejnerů pro český Foxconn. Před dvěma lety se začaly přepravovat takřka na celé trase po železnici. Nejdřív zkušebně, zhruba poslední rok pravidelně. Každý týden do Pardubic přijíždí z Číny přes Kazachstán, Rusko, Bělorusko a Polsko jeden vlak s asi 40 dlouhými kontejnery. Zajištění této přepravy není jednoduché - na celém projektu se podílí řada spedičních a dopravních firem ze zemí, přes které vlaky projíždějí.

"Obecně se dá říct, že je velký úspěch, že tyto přepravy jezdí už tolik měsíců. Hlavní výhoda je, že tranzitní čas mezi čínským městem Wu-čchan a Pardubicemi je celkem 16 dní. A dostáváme se běžně až na 14 dní. Tak rychlé je to díky tomu, že jde o ucelené vlaky, které navíc mají elektronickou změnu režimu na hranicích mezi Čínou a Kazachstánem. To znamená, že vlak v Číně vyjíždí a oni už posílají na kazašské hranice elektronické doklady pro tranzitní celní deklaraci," říká Lilia Krutonog, vedoucí kontejnerových přeprav Rail Cargo Logistics - Czech Republic.

Rychlost a cena

Železniční přeprava mezi východní Asií a Evropou je sice dražší než námořní, její výhodou je ale rychlost. Zatímco po moři se zásilky plaví přes měsíc, po kolejích se doba zkrátí zhruba o polovinu. A přestože naprostá většina zboží putuje mezi Čínou a Evropou pořád námořní dopravou, železnice je zejména pro dražší výrobky, jako je elektronika nebo automobilové součástky, stále atraktivnější.

V posledních letech začala organizovat železniční přepravu přes Rusko i řada velkých logistických firem, jako například DHL, UPS nebo DB Schenker.

Směrem z Evropy na východ se vlaky vozí hlavně náklad pro automobilky. Například Škoda Auto spojení občas využívá u speciálních zásilek.


  nullnull

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru