Brněnská tramvaj na lince číslo 4 přestala před pár měsíci skřípat. Nepříjemný zvuk kol zmizel díky speciálnímu zařízení na mazání, které vyvinuli brněnští vědci z Ústavu konstruování Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně (VUT). Systém instalovaný ve vozidle dokonce umí ve spojení s GPS daty rozložit dávkování maziva po trati tak, aby bylo co nejefektivnější a vždy na správném místě.

Unikátní zařízení má za úkol snižovat velké tření mezi okolkem kola (jde o výstupek po celém obvodu kola bránící sjetí tramvaje z kolejí) a kolejnicí při průjezdu traťovým obloukem. Kola jsou pak nejen tišší, ale také se méně opotřebovávají. Systém vyrobila firma Tribotec ve spolupráci se zmíněnými výzkumníky z VUT. "Linka číslo 4 poskytla vzhledem k velkému množství ostrých zatáček a zajímavému výškovému profilu ideální příležitost ověřit vlastnosti systému v praxi," upřesnil vedoucí výzkumného projektu Michal Vašíček z firmy Tribotec. Zařízení se už letos v létě představilo na největším evropském veletrhu železniční techniky InnoTrans 2014 v Berlíně.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se