Brněnská tramvaj na lince číslo 4 přestala před pár měsíci skřípat. Nepříjemný zvuk kol zmizel díky speciálnímu zařízení na mazání, které vyvinuli brněnští vědci z Ústavu konstruování Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně (VUT). Systém instalovaný ve vozidle dokonce umí ve spojení s GPS daty rozložit dávkování maziva po trati tak, aby bylo co nejefektivnější a vždy na správném místě.

Unikátní zařízení má za úkol snižovat velké tření mezi okolkem kola (jde o výstupek po celém obvodu kola bránící sjetí tramvaje z kolejí) a kolejnicí při průjezdu traťovým obloukem. Kola jsou pak nejen tišší, ale také se méně opotřebovávají. Systém vyrobila firma Tribotec ve spolupráci se zmíněnými výzkumníky z VUT. "Linka číslo 4 poskytla vzhledem k velkému množství ostrých zatáček a zajímavému výškovému profilu ideální příležitost ověřit vlastnosti systému v praxi," upřesnil vedoucí výzkumného projektu Michal Vašíček z firmy Tribotec. Zařízení se už letos v létě představilo na největším evropském veletrhu železniční techniky InnoTrans 2014 v Berlíně.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.