Kofola bude od ledna příštího roku v Česku a na Slovensku distribuovat džusy a další nápoje od rakouské firmy Rauch. Roční obrat Kofoly na českém a slovenském trhu se tímto obchodem zvýší o téměř půl miliardy korun, což je zhruba desetina současného obratu.

"Rauch je jedna z nejsilnějších značek na evropském trhu s nápoji," uvedl Jannis Samaras, generální ředitel skupiny Kofola. Podle něj tímto krokem bude mít Kofola nejkomplexnější portfolio na československém trhu s nealkoholickými nápoji.

Džusy a ovocné nápoje tvoří 14 procent celkové spotřeby nealkoholických nápojů v Česku a na Slovensku. Letos meziročně tato kategorie vzrostla o devět procent.

Nabídka Kofoly se od ledna rozšíří o džusy, nektary, nesycené ovocné nápoje, ledové čaje, ledové kávy a isotonické nápoje značek Rauch Happy Day, Ice Tea, Bravo, Nativa, Cafemio, Isotonic či Yippy. Kofola získá právo distribuovat tyto značky do restaurací i do maloobchodu a takzvaného impulzního prodeje, kam se řadí například benzinové pumpy.

Za poslední čtyři roky Kofola významně narostla. V roce 2010 skupina Kofola koupila výrobce energetického nápoje Semtex. V roce 2012 vstoupila na trh s čerstvými šťávami koupí UGO barů a začala vyrábět čerstvé šťávy ošetřené paskalizací.

V roce 2013 Kofola zahájila distribuci značek Evian, Badoit a Vincentka. Firma zároveň potvrzuje, že tato cesta ještě zdaleka není u konce. Ve Slovinsku nedávno podala společnou nabídku s místní rodinnou společností P&P na koupi tradiční značky minerální vody Radenska.

Nápojářské skupině Kofola v prvním pololetí letošního roku klesly meziročně tržby o 4,5 procenta na 3,054 miliardy korun. Hrubá marže jí však vzrostla o 12,3 procenta na 1,114 miliardy korun. Pokles tržeb podle zástupců firmy způsobila klesající spotřeba nápojů zejména v Polsku, ale i tlak firmy na zvýšení marže.

Spotřeba nealkoholických nápojů klesala i v Česku. Podle údajů Svazu výrobců nealkoholických nápojů (SVNN) se proti předchozímu roku snížila o tři procenta na 21,83 milionu hektolitrů. Spotřeba nealkoholických nápojů klesá už několik let. Ve srovnání s rokem 2012 byl ale meziroční pokles poloviční. Zatímco spotřeba nejvýznamnějších kategorií sycených nápojů a balených vod klesla, prodej jiných druhů opětovně rostl. Prognóza pro letošní rok předpokládá další zpomalení poklesu trhu na téměř jedno procento.