Jsem fit? Tuto otázku klademe často před zrcadlem sami sobě, někdy i našim blízkým. Většinou jen proto, abychom slyšeli odpověď: "No jasně, že jsi fit. Vypadáš skvěle a jsi v nejlepší formě!" Avšak pokud máme zájem o jaksi serióznější, fakty podloženou odpověď, budeme ji moci brzy položit někomu, či lépe řečeno něčemu, co neovládají emoce, nýbrž počítačové algoritmy. Nejspíše chytrým hodinkám.

Předminulý týden představil Joshua Windmiller, jeden ze šéfů firmy Electrozyme, na konferenci Internet of Things Summit v San Francisku senzor, který po přiložení na kůži umí analyzovat informace obsažené v potu. Jinými slovy "přečíst", co pot o momentálním stavu lidského těla vzkazuje. Proč by o senzor zkoumající lidský pot měl být zájem?

Ze stejného důvodu, proč je už dnes zájem o zařízení, nejčastěji hodinky, která lidem během dne nebo při cvičení počítají kroky, měří uraženou vzdálenost či dosažené převýšení, ale umějí zjistit například i tep či analyzovat kvalitu spánku. Informace z potu jen rozšíří to, co se o sobě budeme moci dozvědět. Už teď například software zpracovávající informace ze zmíněného senzoru zvládne sportovce varovat, že mu hrozí dehydratace. A například i doporučí, zda je pro něj lepší napít se čisté vody, anebo iontového nápoje.

V segmentu "zdravotně chytračících" technologií je už teď těsno, chystají se do něj však další. Tradiční i noví výrobci kombinují měřicí zařízení s chytrými telefony. Asi nejznámější jsou produkty od firem Fitbit, Jawbone a Nike (Fuelband). A ti všichni se teď připravují, že na trh uvedou novou generaci. Důvod? Chytré hodinky od Applu, které budou klást důraz právě na měření tělesných funkcí a sportovních aktivit. V obchodech se objeví někdy počátkem příštího roku.

Nejvíc co ztratit má asi firma Fitbit, která dnes drží asi 50procentní tržní podíl ve zmíněném segmentu. Její historie přitom není dlouhá. Firmu založili James Park a Eric Friedman v dubnu 2007 jako malý start-up shánějící investory. Oba už v té době byli celkem úspěšnými byznysmeny, kteří založili několik firem. Tu poslední, webové album Weshots, navíc úspěšně v roce 2005 prodali, takže nebyli ani bez peněz.

Jejich vlastní finance by však na založení firmy vyrábějící komerčně úspěšné biosenzory nestačily. Sehnat investory na hardwarový, nikoli softwarový projekt se ukázalo těžší, než si zakladatelé mysleli. Park a Friedman začali s prvními investicemi v řádu statisíců dolarů pracovat na prototypu. Ten představili v září 2008 na konferenci TechCrunch 50. Přijetí bylo mimořádně pozitivní, během prvního dne získali 50 předobjednávek.

"Slíbili jsme, že produkt uvedeme na trh do Vánoc. Naštěstí jsme ale neřekli, které to budou," prohlásil později v rozhovoru James Park. První kusy s názvem Fitbit One nakonec dodali zákazníkům před Vánocemi 2009. V té době měli už 25 tisíc předobjednávek, což je na neexistující produkt od začínajícího výrobce vysoké číslo. Avšak pro zakladatele představovalo zároveň naději, že objevili onu pomyslnou díru na trhu. A ta naděje se potvrdila.

Později Fitbit přešel k náramkům na ruku a velmi rychle se probudila konkurence. Kritický moment prožila firma letos v lednu, kdy se ukázalo, že poslední, zákazníky netrpělivě očekávaný model Fitbit Force může způsobovat alergické reakce.

Komise pro ochranu spotřebitelů evidovala až 10 tisíc stížností, firma nakonec model stáhla z trhu i prodeje. Teď na podzim představila následovníka, model Fitbit Charge. Mimochodem, onu potíž s alergiemi elegantně vyřešila. Nikoli tak, že by náramek vyrobila z jiného materiálu, ale opatřila výrobek varováním, že alergické reakce může způsobovat.

Důležitější je však druhý představený model, Fitbit Surge. Ten je totiž už plnohodnotnými chytrými hodinkami obsahujícími barevný displej, GPS čip či senzor na měření tepu. S Applem bude bojovat především cenou, která by měla být okolo 250 dolarů, tedy o 100 dolarů nižší. A bitva to bude, což dokazuje mimo jiné to, že Apple zrovna minulý týden stáhl všechny modely Fitbit ze svých obchodů. Kamenných i on-line.

Cílová skupina je zjevně stejná, majitelé iPhonů jsou nejčastějšími zákazníky této značky. Aplikace Fitbit patří v Appstoru ve sportovní kategorii k nejstahovanějším. Vyhraje jako obvykle Apple, anebo se mu sice mladší a menší, ale etablovanou konkurenci tentokrát nepodaří převálcovat? Autor těchto řádků neví. Jasné mu však je to, že v této válce poteče krev, pot i slzy. Výhodou je, že minimálně u potu budeme moci znát přesné složení.

Související