Už jen do soboty mohou lidé na internetových stránkách Sexistického prasátečka vybírat nejsexističtější reklamu v Česku. Hlasování v soutěži, jejímž cílem je ukázat na zavádějící zobrazování mužů a žen v reklamním průmyslu, potrvá do 15. listopadu.

„Snažíme se do debaty zapojit hlavně veřejnost, aby vyjádřila, co jí na reklamách vadí a jakou reklamu si ve svém okolí nepřeje," vysvětluje koordinátorka projektu Petra Havlíková z neziskové organizace Nesehnutí, která akci pořádá už pošesté.

Do letošního ročníku se probojovala stovka reklam. Mezi nimi jsou příspěvky politických stran, vysokých škol nebo třeba stavebních firem. Komerční sdělení jsou rozdělená do dvou kategorií – ukazují na stereotypy a nadměrně odhalují těla. "Chci sebevědomé ženy, proto odmítám sexistickou reklamu," říká moderátorka Lejla Abbasová, která akci podporuje.

V každé kategorii mohou lidé vybrat tři reklamy, které považují za nejvíce urážlivé vůči mužům i ženám. Cílem soutěže není poškodit samotné firmy, ale upozornit na neetičnost propagace produktu. "Sexismus si většina spojuje se zobrazením sexuality bez spojitosti s produktem, a proto si myslí, že kritizujeme jen nahotu v reklamě. Ve skutečnosti se však sexismus projevuje zejména předsudky o méněcennosti některého z pohlaví, což upevňuje stereotypy," tvrdí Havlíková. Dodává, že zatím v hlasování vedou politické a vzdělávací reklamy.

Vyhlášení proběhne ve čtvrtek 20. listopadu od sedmi hodin večer v Barokním sále Místodržitelského paláce v Brně na Moravském náměstí.

"Doufáme, že ocenění se zastydí a projdou nějakou sebereflexí, a velice nás těší vnímání společnosti, která si nyní uvědomuje, že s podobnými reklamami může něco dělat," uvádí Petra Havlíková.

Jedním z případů pokusů o nápravu je Strana zelených, která na sebe během loňských voleb do Poslanecké sněmovny upozornila tímto sloganem: Dopřejte si třiadvacítku s radostí. "Strana následně s námi udělala sezení a bavili jsme se na téma sexismu v reklamě," konkretizuje Havlíková.

Z firemního prostředí uvádí příklad jednoho prodejce společnosti Elektrolux, který měl na internetovém banneru ženu vedle pračky se sloganem: Štíhlá holka s velkým plnicím otvorem. "Když se to dozvěděla centrála společnosti ve Švédsku, tak opravdu nebyla nadšená," vzpomíná.

Ne vždy ale bere společnost cenu Sexistické prasátečko jako ostudu. Třeba loňský výherce veřejnosti, studentský spolek LDF to letí Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity v Brně, se do hlasování sám aktivně zapojil. "Chtěli vyhrát a odhlasovali si to a z výsledku byli opravdu nadšení," směje se Havlíková. Odbornou porotu loni nejvíc zaskočila reklama firmy Záclony a design se sloganem "Poslední kapka jde do textilu".