Stavební firmy získaly letos v říjnu od veřejné správy 692 zakázek za celkem 14,3 miliardy korun. Od začátku roku tak veřejné instituce uzavřely smlouvy na stavby za více než 124 miliard korun. To je meziročně o 34 procent více, vyplývá z analýzy poradenské společnosti ÚRS Praha. 

Z více než poloviny to v říjnu byly zakázky na inženýrské stavby a zbylých 35 procent tvořily pozemní stavby, tedy hlavně různé budovy.

Celková čísla za deset měsíců roku ovlivnila novela zákona o veřejných zakázkách platná od letošního ledna. Ta zvýšila limit pro zveřejňování podlimitních stavebních zakázek z původních tří milionů bez DPH na dvojnásobek. "Proto mohl být srovnatelný meziroční růst počtu a hodnoty zadaných zakázek ještě vyšší," upozornil ředitel pro inženýrskou činnost ÚRS Zdeněk Kunc.

Veřejnou zakázku na stavební práce získalo během deseti měsíců 1 446 společností. Nejvíce z nich postaví Metrostav, který vyhrál 96 tendrů za 4,4 miliardy korun. Z dalších 3,98 miliardy korun bude mít podíl díky sdružení s jinými firmami. 

Hlavně díky spolupráci s jinými firmami Metrostav odsunul z prvního místa společnost Skanska, která tomuto žebříčku v letošním roce dlouho dominovala. Ta však individuálně získala 87 zakázek za více než 5,35 miliardy korun, což je stále nejvíce.

Vláda zadala v říjnu zakázky za 49,4 miliardy korun, meziročně o téměř 19 procent více. Města a obce zadaly zakázky za 62,4 miliardy korun, meziročně o více než polovinu. Jejich podíl tím vzrostl o 6,6 procentního bodu na 50,2 procenta.

Největší objem zakázek zadala Správa železniční dopravní cesty; šlo o celkem 107 zakázek za 19,8 miliardy korun. Mezi městy bylo s 95 zakázkami za celkem 1,8 miliardy korun první Brno.

Největší veřejnou zakázkou na stavební práce od ledna do konce října bylo zdvojení elektrického vedení zadané společností ČEPS. Zakázku za 2,7 miliardy korun získalo sdružení GA Energo technik, Elektrotrans a Elcon Bratislava. Po jedné zakázce s cenou nad dvě miliardy korun zadala také SŽDC a Ředitelství silnic a dálnic.