Televize Barrandov vysílala během prvních tří čtvrtletí letošního roku průměrně 3 hodiny a 40 minut reklam denně. To je nejvíce ze všech českých celoplošných stanic. Za spot se považuje klasický reklamní šot, nikoliv sponzoring nebo upoutávky na pořady, které ale také prodlužují čekání na program.

Přitom například v roce 2011 nebyl Barrandov reklamou tak zahlcený - spoty se tehdy v prvních třech čtvrtletích objevovaly průměrně jednu hodinu a 42 minut denně.

Barrandovu ale pomohlo to, že loni začal při prodeji reklamy spolupracovat s televizí Prima. Ta kvůli tomu dokonce založila firmu Media Club.

V délce prostoru, který ve vysílání zabírá reklama, se hned za Barrandovem umístil právě hlavní kanál Primy. V prvních třech čtvrtletích vysílala stanice každý den průměrně 3 hodiny a 24 minut spotů. To je oproti předchozím letům nárůst.

Na Nově se neobjevuje tolik reklamy jako na Primě a na Barrandově. Každý den to letos byly průměrně 2 hodiny a 21 minut spotů. "Naším cílem je dlouhodobě zachovat vyvážený počet reklamních spotů ve vysílání. To oceňují nejen diváci, ale i reklamní inzerenti, kterým tak zaručujeme vysokou viditelnost reklamního sdělení," tvrdí mluvčí Novy Anna Suchá.

Nejhorší postavení má na reklamním trhu Česká televize. Od podzimu roku 2011 nesmí na kanálech ČT1 a ČT24 vysílat žádné spoty. Na kanálech ČT2 a ČT sport smí reklama zabírat maximálně 0,5 procenta denního vysílacího času, což je přibližně sedm minut. I proto průměrná délka všech spotů odvysílaných za jeden den na kanálu ČT2 letos činila necelých pět minut.

Česká televize se ale snaží vypadlé příjmy z reklamy kompenzovat jinými způsoby. "Významný a stále posilující finanční přínos pro Českou televizi přináší sponzoring pořadů a sponzoring programu, dále také product placement a formát takzvaných minipořadů," píše se ve výroční zprávě ČT za rok 2013.

Sponzoringem jsou myšleny krátké šoty, které se vysílají před pořadem i po něm a oznamují: "Tento pořad vám přináší..." Product placement je forma skryté reklamy, jde o umisťování výrobků, názvů či značek do pořadů, seriálů nebo filmů. Minipořady jsou tematicky zaměřené krátkometrážní pořady, které mají informačně-zábavní ráz doplněný o sponzorské vzkazy. Využívají ho jak komerční subjekty, tak například ministerstva.

A ČT těchto způsobů opravdu využívá. V porovnání s prvními třemi čtvrtletími roku 2011 vzrostla průměrná délka sponzoringu na ČT1 téměř o polovinu. První program České televize tak v této kategorii vede nad Novou, Primou i Barrandovem.

V roce 2013 získala ČT z vysílání reklamy 90 milionů, za sponzoring a product placement téměř 290 milionů korun. Rok předtím to bylo 81 milionů, respektive 232 milionů.

Reklama nejdříve po 20 minutách

Pravidla pro vysílání reklamy jsou pevně daná zákonem. Aby mohl být pořad vysíláním spotů přerušen, musí včetně reklamy trvat alespoň 45 minut.

Zároveň platí, že mezi reklamními přestávkami musí uplynout vždy minimálně 20 minut. Navíc stanice nesmějí během hodiny vysílat více než 12 minut spotů.

V náboženských a dětských pořadech se reklama nesmí objevit vůbec.

Zbývá vám ještě 20 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se