Ve věku třiaosmdesáti let v Praze zemřel český jazzový skladatel, pianista, dirigent a aranžér Kamil Hála. Bratr trumpetisty Vlastimila Hály působil společně s Josefem Vobrubou u Tanečního orchestru Československého rozhlasu a dlouho pak vedl jeho část zvanou Jazzový orchestr Českého rozhlasu, kde se vypracoval v klíčovou postavu české školy poválečného bigbandového swingu. „Hála byl zkušený, dobře připravený jazzový skladatel, s citem pro působivé swingující riffy,“ napsal o něm před lety hudební kritik Lubomír Dorůžka. O Hálově úmrtí ve středu informoval hudebníkův syn Tomáš Hála.

Kamil Hála byl roku 1960 u zrodu Tanečního orchestru Československého rozhlasu, kam přešel s většinou členů své tehdejší kapely. Stalo se tak za situace, kdy se vedoucí saxofonové sekce Orchestru Karla Vlacha, jímž byl Karel Krautgartner, rozhodl nepokračovat dál v linii „vlachovců“, tehdy stále více orientovaných na postswingovou taneční hudbu. Založil proto takzvaný TOČR, v němž následně angažoval Hálu jako pianistu, aranžéra i dirigenta.

Tři roky nato se těleso ještě formálně rozdělilo na část věnující se jazzové a druhou zasvěcené písničkové produkci, které tehdy rozhlas potřeboval stále víc. Krautgartner zůstal společným šéfem obou skupin až do své emigrace roku 1968, Hála byl ale hned od začátku ustanoven vedoucím jazzové části orchestru, kde se snažil udržet žánrovou vyhraněnost. V průběhu let zde dirigoval například Karla Růžičku, Laca Decziho či Svatopluka Košvance, s JOČRem vyjel také na vystoupení do Budapešti či do Berlína.

Podílel se na nahrávkách, jež těleso pořídilo například s trumpetistou Tomaszem Stankem, a v neposlední řadě pak začátkem sedmdesátých let s Blue Effectem kytaristy Radima Hladíka natočil zásadní jazzrocková alba Nová syntéza a Nová syntéza 2. Nejen v šedesátých letech také Hála napsal řadu významných kompozic Intensity, Ex, Kult jazzu, Tři na čtyři nebo Koncertino pro altsaxofon a jazzový orchestr.

Kamil Hála se narodil 1. srpna 1931 v Mostě, kde strávil prvních zhruba deset let života, rodina se do Prahy přestěhovala až v dobách německé okupace. V metropoli Hála kromě houslí začal hrát na klavír, k čemuž ho inspiroval i bratr Vlastimil. Kamil Hála maturoval na obchodní akademii a po válce pracoval několik let jako účetní, již v padesátých letech ale začal hrát a aranžovat v orchestru Zdeňka Bartáka, jenž navazoval na pozdně swingovou bigbandovou linii. Po rozpadu ansámblu si Hála založil vlastní orchestr, s nímž následně jako jediný český zástupce vystoupil na prvním ročníku polského jazzového festivalu v Sopotech. Později si Hálovu skupinu jako doprovod na své turné po Evropě vybral i jistý brazilský folkloristický soubor.

Hála kromě toho komponoval pro orchestr Karla Vlacha, s nímž pro změnu v rámci cirkusového zájezdu roku 1959 navštívil Japonsko a Barmu. Rok nato stál u vzniku Taneční orchestru Československého rozhlasu, od roku 1963 vedl jeho část zvanou Jazzový orchestr Českého rozhlasu. Zde Hálu teprve v devadesátých letech nahradil Felix Slováček. Roku 2002 těleso, tehdy čerstvě překřtěné na Big Band Českého rozhlasu, přebral Václav Kozel.