Kolínská automobilka TPCA nyní vyrábí s poloviční spotřebou energie než v roce 2005. Zatímco před devíti lety potřebovala na výrobu jednoho auta 1 644 kilowatthodin elektřiny, v roce 2013 už to bylo jen 754 kilowatthodin. A jejím cílem je dostat se ještě o 100 kilowatthodin níže.  

"Energetické úspory jsou výsledkem řady opatření. V posledních letech se nám osvědčilo nasazení specializovaných týmů, které v továrně vyhledávají možné úspory energie. Říkáme jim Esco týmy," přibližuje mluvčí TPCA Radek Kňava.

Esco týmy tvoří proškolení údržbáři, jejichž prací je hledat cesty, jak co nejvíc snížit množství spotřebované energie, ovšem s minimálními investicemi. V automobilce tyto týmy působí od roku 2010, kdy realizovaly první projekt na oddělení lakovny. S nulovými investicemi se tehdy podařilo snížit množství energie potřebné k provozu vypalovacích pecí, což znamenalo také o desítky tun nižší emise CO2.

Dnes už Esco týmy působí na všech odděleních výroby. Docílily například efektivnějšího vypínání a zapínání strojů a změny mnoha dalších procesů. Díky nim se v TPCA za poslední roky podařilo uspořit stovky megawatthodin energie.

Podobně se daří snižovat i dopady výroby na životní prostředí. Spotřeba vody na jedno auto také klesla od roku 2005 o polovinu. Produkce odpadu na jeden vůz je teď o necelé dvě třetiny nižší než před devíti lety a emise organických těkavých látek se snížily o dvě třetiny na m2 nalakované plochy.

"TPCA  se na ochranu životního prostředí zaměřuje už od svého vzniku. Vedle důrazu na šetrnou výrobu vedeme zaměstnance k zodpovědnému přístupu k životnímu prostředí. Díky důslednému třídění odpadu je například možné 99 % odpadu následně recyklovat," podotýká Kňava. 

Minulý týden TPCA uspořádala odborný seminář pro studenty Eko gymnázia v Poděbradech. Setkání proběhlo v Kněžicích na Nymbursku, kde funguje bioplynová stanice podpořená grantem TPCA. Účastníci semináře tak měli možnost se blíže seznámit s jejím provozem a přínosem pro obec.

„Podařilo se nám zrealizovat už dva projekty: zakoupili jsme mobilní drtiče, díky čemuž teď můžeme ještě rozšířit zpracování bioodpadů. Díky novému kotli také můžeme využít přebytků bioplynu," pochvaluje si starosta Kněžic Milan Kazda.

"Tyto projekty přímo souvisí s projektem Energeticky soběstačná obec Kněžice, díky němuž bioplynka zásobuje obyvatele obce už osm let teplem. Dále vyrábí takové množství elektřiny, které plně stačí pro všechny obyvatele obce. V porovnání s ostatními zdroji centrálního zásobení teplem patří naše cena tepla k nejnižším v České republice,“ upozorňuje starosta. 

O energetické úspory se snaží i další významná česká automobilka, Škoda Auto. "Sázíme na technologie s co možná nejvyšší energetickou efektivitou. Na začátku roku 2013 jsme uvedli do provozu mimořádně ekologickou a efektivní servomechanickou lisovací linku. Energii uvolněnou při lisování velkých dílů tato linka akumuluje a znovu využívá. V trvalém provozu tak v porovnání s běžnými lisovacími linkami ušetří až 15 procent energie," popisuje mluvčí Škody David Šikula.  

V polovině téhož roku Škoda Auto v závodě Kvasiny spustila novou kogenerační jednotku, která vyrábí současně elektrický proud a teplo. Elektřina a teplo vznikají pomocí plynového motoru, spalujícího zemní plyn. "V porovnání s oddělenou výrobou se tak podstatně snižuje spotřeba energie a tím i emise CO2. Díky tomuto novému zařízení uspoříme emise CO2 o deset procent, tedy o 8 tisíc tun CO2 ročně. Nové zařízení ročně vyrobí 22 500 megawatthodin elektrické energie a stejné množství tepelné energie," dodává Šikula. Škoda teď vyrábí jedno auto se spotřebou 1,77 megawatthodiny. 

A jít zelenější cestou se snaží i Hyundai Nošovice. "Soustředíme se zejména na snižování cen nakupovaných energií, a to formou soutěže a dlouhodobých kontraktů. Velkým zdrojem úspor elektrické energie bude i výměna osvětlovacích těles v halách za LED svítidla, což právě nyní realizujeme," přibližuje mluvčí Petr Vaněk.