Společnost Japan Railway Central (JR Central) dostala od vlády povolení pustit se do stavby dráhy pro vlaky pohybující se na polštáři magnetického pole rychlostí přes 500 kilometrů za hodinu. V roce 2027 spojí Tokio se čtvrtým největším městem, Nagojou. Vzdálenost 286 kilometrů překoná za pouhých 40 minut.

Náklady na ambiciózní projekt jsou velmi vysoké. Předběžně se odhadují na 5,5 bilionu jenů, v přepočtu 1,1 bilionu korun. Trať musí z bezpečnostních důvodů vést po mostech a skrz tunely.

Stavba bude zahájena už v březnu příštího roku. JR Central, sídlící v Nagoji, prohlašuje, že projekt dráhy bude financovat z vlastních zdrojů a bankovních úvěrů. Na spoluúčast státu se nemíní spoléhat.

Půjde-li vše podle záměru, bude následovat další dráha za devět bilionů jenů (1,8 bilionu korun), jež spojí Tokio s Ósakou, druhým největším japonským městem. Ta by měla zahájit provoz kolem roku 2045.

Společnost JR Central nedávno západně od Tokia dvojnásobně prodloužila svoji zkušební elektromagnetickou trať, jež se v budoucnu stane součástí komerční dráhy. Zájemci o nový expres si mohou dokonce dopřát zkušební jízdu. Ale jen ti, kteří si jízdenku pro dvě osoby za 4320 jenů (860 korun) vylosují v loterii.

Japonská vláda by se na stavbě nových železnic jednadvacátého století finančně podílet neměla, premiér Šinzó Abe ale sdělil, že podpoří vývoz dopravní technologie. Chce tak japonským dodavatelům pomoci v konkurenci s takovými firmami, jako jsou německý Siemens, francouzský Alstom, kanadský Bombardier a China South Locomotive & Rolling Stock.

Zájem o japonskou technologii už projevila americká společnost Northeast Maglev, která by chtěla za 10 miliard dolarů postavit dráhu mezi Washingtonem a Baltimorem. "Příští rok se obrátíme na federální vládu s žádostí o spolufinancování," prohlásil podle agentury Bloomberg šéf správní rady Wayne Rogers.

Ten nevylučuje, že dráha se v budoucnu prodlouží až do New Yorku. Cesta z největšího města v USA do města hlavního by se tak zkrátila přibližně na hodinu. Výstavba nových cest pro budoucí rychlovlaky, které mohou na střední vzdálenosti vážně konkurovat letadlům, má v USA rostoucí podporu mezi politiky obou hlavních stran.