Obliba alkoholických nápojů v Kolumbii roste

Prodej alkoholických nápojů v Kolumbii roste spolu s městskou střední třídou, v níž stoupá zájem o zahraniční piva a speciální vína. Dovoz těchto produktů pozitivně ovlivnily i dohody o volném obchodu mezi Kolumbií, USA a EU. Nejzajímavější je růst v segmentu piva, který se v Kolumbii soustředí hlavně na speciály a prémiové produkty. Nejsilnější pozici na trhu má nicméně i přes rostoucí aktivity zahraničních výrobců stále Bogota Beer Company. Celkově drží v segmentu alkoholických nápojů nejlepší pozici SABMiller, respektive Bavaria, která těží ze značek Miller Lite, Agila, Poker a Club Colombia. Další dva největší producenti pak jsou lokální Fábrica de Licores y Alcoholes de Antioquia a Empresa de Licores de Cundinamarca.

Afrika na cestě ke konzumní společnosti

Napříč regionem pozorujeme stabilní růst HDP. Celkový rozvoj ekonomik, těžících často z přírodních zdrojů, povede ke zlepšení životního standardu. Výsledkem je vznikající dobře vzdělaná střední třída s poptávkou po nadstandardních službách a kvalitnějším zboží, a to nejvíce v subsaharském regionu. Výsledkem je rostoucí dovoz luxusního zboží i přítomnost značek, jako je Cartier a Prada, v Nigérii a Angole. Právě Nigérii pak analytici považují v rámci regionu za zemi, kde lze očekávat největší boom.

Rostoucí strojírenská specializace v Asii

Hlavní asijské ekonomiky se dnes začínají stále více specializovat v oblasti strojírenské produkce. V Číně dominuje výroba stavebních strojů, o níž se předpokládá, že do roku 2017 bude představovat až 42 procent celkové strojírenské produkce - ruku v ruce s růstem investic do infrastruktury a do stavebnictví. V Japonsku zase převažuje výroba robotů, polovodičů a zpracovatelských strojů a tyto segmenty si s 45 procenty strojírenské produkce udrží dominantní postavení také v následujících třech letech. V Indii modernizace zemědělství stimuluje rostoucí poptávku a produkci zemědělských strojů. V Indonésii se zase předpokládá nárůst výroby strojů a zařízení pro hutnictví a kovoobrábění.

Potenciál e-commerce v Indii

E-commerce zatím v Indii zaujímá v rámci maloobchodního trhu s 0,4 % prakticky bezvýznamné postavení. S přechodem miliardové ekonomiky do on-line světa se však odkrývá obrovský potenciál - i přes určitou nedůvěru vůči platbám on-line či kartou může on-line obchodování vyřešit problém kamenných obchodů. Ten spočívá v nedostupnosti určitých oblastí, nedostatečné infrastruktuře či drahých nájmech. Analytici odhadují, že e-commerce by do roku 2020 mohlo získat až tříprocentní podíl na trhu. Největší bariéru v jeho vzestupu nyní tvoří přístup k internetu, který má či využívá pouze 17 % obyvatel (oproti 44 % v Číně). Další překážkou je, že pouze 35 % obyvatel má bankovní účet a ještě méně jich je ochotno platit kartou on-line. Poslední problém pak tkví v nedostatečné infrastruktuře, která komplikuje dodávání zboží.


Dita Nedělková
vedoucí oddělení Centrum informačních služeb, CzechTrade

Jednou z klíčových oblastí japonské ekonomiky je výroba robotů a zpracovatelských strojů. Na snímku robot Pepper nahrazuje obsluhu obchodu.
Foto: Reuters

Prodej alkoholických nápojů v Kolumbii roste, nejzajímavější je růst v segmentu piva. Na snímku je pivovar ve městě Tocancipá.
Foto: Reuters