Společnost Philip Morris International (PMI) zaznamenala v posledním čtvrtletí pokles na trhu s cigaretami. Zaměřit se tak chce na elektronické cigarety nebo tzv. iQOS.

Ve třetím čtvrtletí firma vydělala na prodeji tabákových výrobků celosvětově 7,9 miliardy dolarů. Oproti minulému roku je to téměř procentní pokles. Klesl jí také zisk, v přepočtu na akcii o 4,2 procenta na 1,38 dolaru na akcii. Firma tak na konci roku očekává nižší výdělky.

Její česká pobočka je kotována na pražské burze. Po vydání výsledků akcie společnosti vzrostly

Společnost v uvedeném období vyrobila 222,3 miliardy balíčků kuřiva, což je meziroční pokles o 0,4 procenta. Od začátku roku klesl počet vyrobených krabiček o 2,4 procenta oproti loňsku. Letos to za prvních devět měsíců bylo 641,1 miliardy balíčků. 

"Naše výsledky ve třetím čtvrtletí byly o něco lepší, než jsme očekávali," řekl generální ředitel PMI André Calantzopoulos. V oznámení o výsledcích také uvedl, že i přes změnu měnových kurzů je společnost sebevědomá a zaměří se na výrobu produktů, které snižují zdravotní rizika.

Na mysli měl především zmíněný iQOS, tedy něco jako elektronickou cigaretu, která tabák nespaluje, ale ohřívá ho. Podle agentury Bloomberg by tento výrobek měl být do konce roku dostupný v některých městech v Japonsku a v Itálii. PMI také počítá s tím, že jí nové produkty zmírní pokles zisku, který bude mít na prodeji cigaret.

Nejvíce se propadla samotná značka Philip Morris. Té se prodalo o 9,4 procenta méně než ve stejném období loni. A důvodem byl přechod japonských zákazníků ke značce Lark, kterou má ale pod střechou také PMI. Právě v této zemi vzrostl prodej cigaret Lark o více než čtvrtinu. 

V Evropské unii se ve třetím čtvrtletí prodalo o 3,4 procenta všech cigaretových značek méně než loni. Philip Morris to vysvětluje celkovým poklesem trhu nebo zpomalením růstu prodeje elektronických cigaret. Například v Polsku, které je jedním z největších trhů, klesl počet prodaných balíčků kuřiva PMI téměř o 11 procent. 

Ve zbytku světa klesl prodej cigaret PMI v řádech několika procent. Více kuřiva se naopak prodalo v Indonésii, Turecku, Alžíru nebo v Koreji. Nejlepší tržby pak společnost měla ve východní Evropě, v Africe a na Středním Východě, kde v tomto období prodala 77,2 miliardy balíčků cigaret, na kterých vydělala 2,4 miliardy dolarů.

V Česku Philip Morris jako jediná vyrábí kuřivo a výrobky z tabáku, pod její značku spadají Marlboro, LM, Sparty nebo Petry.