Míra nezaměstnanost sice v posledních měsících poklesla, Češi jsou ale stále při zvažování podání výpovědi či přechodu k jiné firmě velmi opatrní. Po několika letech nejistoty a obav ze ztráty zaměstnání ani není divu. Přesto u pracovníků roste zájem o nové příležitosti a ochota odejít z práce za „lepším". Vypovídají o tom výsledky průzkumu personální agentury Grafton Recruitment na téma pracovní mobility, benefitů a spokojenosti se zaměstnáním.

Není příliš překvapivé, že podle studie hraje pro zaměstnance hlavní roli finanční ohodnocení. Jako primární důvod pro případný odchod z práce ho uvedlo 66 procent Čechů a 63 procent Slováků. 

„Zlepšující se vyhlídky českých firem otevírají prostor pro výraznější navýšení mezd, které by oproti předchozím rokům převýšilo inflaci,“ vysvětluje Martin Ježek ze společnosti Grafton Recruitment. „Je zřejmé, že tento předpokládaný nárůst nebude plošný. Nicméně náš zaměstnanecký průzkum indikuje, že firmy, které si takovéto navýšení budou moci dovolit, získají při hledání talentů citelnou konkurenční výhodu,“ dodává.

Druhým nejčastějším důvodem pro změnu pracovního místa je zajímavá nabídka od jiného zaměstnavatele - v České republice by ji využilo 48 procent lidí, na Slovensku dokonce 51 procent. Důležitou roli hrají pro pracovníky i mezilidské vztahy na pracovišti. Pokud se spolupracovníky nevychází dobře, je kvůli tomu ochotno odejít 40 procent Čechů a 38 procent Slováků. Nekompetentní nadřízení vadí shodně čtvrtině dotázaných v obou zemích.

Dojíždět odmítají

Pokud pracovníci odcházejí kvůli nabídce jiného zaměstnání, je to u osmi z deseti dotázaných kvůli lepšímu finančnímu ohodnocení.  Před třemi lety by při tom podobný důvod zlákal jen polovinu respondentů. S velkým odstupem pak následuje jako důvod odchodu možnost kariérního postupu (43 procent) a na třetím místě je preferována jistota zaměstnání (35 procent). Zajímavé benefity by ke změně práce přinutily 24 procent dotázaných oproti pouhému jednomu procentu před třemi lety.

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Ovšem pozor - nová práce je pro uchazeče lákavá, jen pokud se kvůli ní nemusí stěhovat ani dojíždět. Ke stěhování totiž není ochotná téměř polovina všech dotazovaných respondentů v České republice oproti 35 procentům před třemi lety. U dojíždění za zaměstnáním jsou statistiky ještě horší. Denní cestování delší než hodinu by sneslo jen 18 procent lidí. 

Vytoužený třináctý plat 

Jakými benefity si mohou firmy naopak své zaměstnance udržet? V České republice a na Slovensku suverénně vede třináctý plat, který by ocenilo 49 procent respondentů. Zajímavá je i dovolená navíc (37,7 procent) či automobil i pro soukromé účely (26 procent). Naopak k méně preferovaným výhodám se mimo jiné řadí příspěvek na zdravotní péči (3,8 procent), příspěvek na sportovní aktivity (4,7 procent) nebo příspěvek na vzdělání (11 procent).

Tato zjištění přitom ostře kontrastují s daty získanými mezi polskými respondenty. Naši severní sousedé si totiž nejvíce cení právě benefitů, jako jsou rozšířená lékařská péče (53 procent), sportovní poukázky (42 procent) a financování jazykových kurzů (34 procent). Nejméně pak vyhledávají slevy na firemní produkty (3 procenta), relaxační prostor na pracovišti (5 procent) nebo vyšší diety (7 procent). 

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se