Stál za úspěšnými investicemi do největších českých IT a internetových firem AVG, Mall.cz a Centrum.cz. Fond Intel Capital dává peníze největšího světového výrobce procesorů do firem, jejichž produkty mohou v budoucnu zvýšit poptávku po čipech, ale i posunout celý svět technologií. Nyní se rozhodl vložit stamiliony korun do další, původem české firmy GoodData, která se věnuje analýze a zpracování firemních dat. Podobně jako AVG má i společnost podnikatele Romana Staňka potenciál stát se takzvaným jednorožcem - v investorském slangu firmou, která si došla na burzu pro více než miliardu dolarů. "Věřím, že bude jednou z nich," říká Marcin Hejka, viceprezident Intelu a šéf Intel Capital pro střední a východní Evropu, Blízký východ a Afriku.

Jaké jsou technologie budoucnosti, na které Intel sází svoje peníze?

Naší strategií je rozpoznat nové trendy, kam půjde svět IT, kde budou nové příležitosti. Snažíme se do nich investovat v raných stadiích a dále je rozvíjet. Například do Centrum.cz jsme vstoupili v roce 2000, kdy internet v Česku teprve začínal. Do obchodu Mall.cz jsme investovali v době, kdy se e-shopy a nakupování na internetu začínaly rozvíjet. Koneckonců i do AVG jsme investovali, když bezpečnostní software ještě nebyl takovou samozřejmostí. Ochranu před viry tehdy používala méně než polovina uživatelů.

Dnes v Intelu věříme, a ukazuje se to i na číslech, že poroste hlavně takzvaný internet věcí. Podle nás bude brzy komunikovat více chytrých zařízení než lidí. Třeba nositelná elektronika, jako jsou chytré hodinky, nebo běžné automobily připojené k internetu.

Kromě toho se stále zajímáme o bezpečnost, digitální média a hodně i o nová zařízení. Už ale tolik neinvestujeme do věcí, které považujeme za rozvinuté. Nebudeme tedy už dělat internetový obchod nebo běžné webové služby pro spotřebitele.

Marcin Hejka (44)

Absolvent ekonomie na univerzitě v Gdaňsku působil v letech 1995 až 1999 jako investiční ředitel Polského růstového fondu. V roce 1999 přešel do fondu Intel Capital, kde v současné době působí jako ředitel pro střední a východní Evropu, Blízký východ a Afriku. V dubnu byl navíc povýšen na viceprezidenta celého Intel Corporation. Je ženatý a má dvě děti.

Orientujete se jako největší světový výrobce procesorů na hardware?

Na něj se zase tolik nesoustřeďujeme. Když se podíváte na naše investice, tak v nich hardware je, například nová zařízení, zobrazovací technologie, 3D kamery, bezdrátové nabíjení, ale je to menšina našeho portfolia. Naprostá většina jsou softwarová a technologická řešení, která mohou pomoci co nejlépe hardware využívat.

Investoval byste do telekomunikací, které jsou označovány za páteř internetu?

Ne. Telekomunikační ekosystém je jeden z největších na světě, dokáže sám růst a financovat se, nemusíme do něj investovat.

Vidíme naši roli jako strategický investor Intelu a chceme investovat do ekosystému, kterého je součástí. Nebereme si větší díl stávajícího koláče, vytváříme větší koláč pro všechny. Intel Capital je nástroj, který Intel používá, aby byl trh nové ekonomiky větší. Investice do internetu věcí a analýzy dat jsou teď mnohem strategičtější.

Jak do vaší strategie zapadají GoodData?

Fenomén velkých dat a jejich analýzy, kterému se věnují GoodData, má obrovský potenciál. Stále více a více chytrých zařízení, do kterých Intel investuje a dodává pro ně i specializované procesory, produkuje obrovské a stále rostoucí množství dat. Přibývají nová zařízení připojená k internetu věcí, třeba i v energetice a ve zdravotnictví. Využití dat z nich může změnit život každému z nás. Bez řešení, jaké nabízí GoodData, jsou ale naopak bezcenná.

Například jeden proudový motor civilního letadla vytvoří během letu terabyte dat. Můžete z nich získat obrovské množství informací. Jejich samotné ukládání je ale k ničemu, pokud se dál neanalyzují. Můžete například předpovídat nastávající potíže a ukázalo se, že některé nehody se daly předpovědět jen podle dat, která ale nikdo nezpracovával. Na internetu se můžete dočíst, že americká tajná služba NSA sice zachycuje všechny telefonní hovory, ale je schopná zpracovat jen pouhá dvě procenta z nich.

Data mají hodnotu, až když se zpracují a prezentují tak, aby byla srozumitelná a užitečná pro uživatele. A to přesně umí GoodData. Podle mého názoru proto přispějí k velké revoluci, která je před námi. Naše investice do nich tedy zapadá přesně. Do toho, kam věříme, že trh půjde. 

Usměvavý profesionál

Ráno v den oznámení půlmiliardové investice do GoodData nepůsobí usměvavý a energický Marcin Hejka na první pohled ani trochu unaveně. "To by byla dnes už moje pátá, dám si raději čaj," odmítá ale kávu v pražském sídle Intelu. Rozpovídá se o detailech nového projektu, o minutu později se ale zarazí. "Můžeme tohle říkat?" obrátí se na kolegu. "Ne. Opravdu si nedáš to kafe?" zní pobavená odpověď. Energický Polák vyčníval z davu i před rokem na podzim na výroční konferenci fondu Intel Capital v americkém San Diegu. Přímý, stručný, věcný a přátelský, na druhou stranu ale naprostý profesionál, který ví, co říká. Osobním charismatem převyšoval dokonce šéfa celého fondu a viceprezidenta Intelu Arvinda Sodhaniho. Letos v dubnu se i Hejka dočkal povýšení na viceprezidenta mateřské korporace a všichni jeho kolegové a lidé z oboru se shodují, že zcela zaslouženě. "Jde o jednoho z nejchytřejších lidí v rizikovém kapitálu," prohlásil o něm bez mrknutí oka jeden z investorů.

Jak dlouho jste s nimi jednali, než jste se rozhodli investovat?

Nějakou chvíli jsme v kontaktu byli. Obecně se dá říci, že normálně trvá měsíce, než se o investici rozhodne.

Budete se podílet na řízení společnosti?

Není naší úlohou podílet se na řízení jejího denního chodu. Naše role je jasně daná, budeme pomáhat managementu a zakladatelům firmy s růstem společnosti a maximalizací hodnoty jejich byznysu ve středním a dlouhodobém výhledu, takže budeme jako vždy pracovat na úrovni představenstva a dozorčí rady. Budeme se snažit podpořit GoodData představováním potenciálním partnerům a zákazníkům, případnou mezinárodní expanzí a všemi dalšími možnými způsoby.

Angažovat se v řízení firmy by bylo vlastně kontraproduktivní vůči naší strategii. Důvodem, proč investujeme do firmy, je typicky to, že důvěřujeme jejich týmu. Že jejich byznys poroste, že ten tým bude dělat skvělou práci.

To je podle mě společné pro všechny hlavní investory v Silicon Valley. My sice operujeme globálně, ale naše kořeny jsou v Silicon Valley. Řekl bych, že obecně, pokud se investor snaží dostat do managementu, tak je to příznak jeho selhání. Zatím jsme v každém obchodu, který jsme udělali, věřili managementu od počátku do konce. On řídil společnost, vedl ji k růstu.

Myslíte, že se s GoodData bude opakovat váš úspěch s investicí do AVG a jejím vstupem na burzu?

Musím říct, že Česko se ukázalo jako skvělá země pro investice Intel Capital. Každý projekt tady se dá popsat jako vynikající úspěch. A proto přesně to samé očekáváme i teď.

Fond Enterprise Investors na AVG vydělal 1200 procent. Jaký byl váš výnos?

To nemohu komentovat, ale byla to pro nás určitě velmi úspěšná investice.

Akcie AVG jste prodali dříve, bylo to tedy pro vás méně ziskové?

V této úrovni výnosu neexistuje nic jako "méně ziskové".

Posunulo se Česko od bezpečnosti a antivirů zastoupených AVG k analýze dat, které se věnují GoodData?

Určitě ano. Nevím, co je tajemstvím českých inženýrů, ale jejich kvalita je neuvěřitelně vysoká. Kvalita softwaru pak taky, což je vidět i na výkonu našich firem.

Takže myslíte, že se tu objeví další úspěšné případy jako AVG a GoodData?

AVG je tím, čemu v oblasti rizikového kapitálu říkáme jednorožec. Tedy firma, která si na kapitálových trzích došla pro více než miliardu dolarů. Někdy v roce 2000 bylo v oboru 75 procent takových firem přímo ze Silicon Valley. Věřím ale, že talent, který tu máme, a růst, jejž tu pozorujeme, přinese víc jednorožců i z našeho regionu. A pevně doufám, že i GoodData budou jedním z nich.

Ale ještě nejsou?

Ještě ne.

Vidíte další firmy v Česku, do kterých investovat?

Ano. Zaujala nás kvalita a počet příležitostí. A opravdu doufám, že tu budeme mít více investic. Snad už ne v tak daleké budoucnosti. Neměl bych komentovat načasování, ale dá se říci, že se stále díváme na řadu příležitostí právě tady v Česku.

Jaké firmy jsou pro vás zajímavé?

Řekl bych, že pokud firma podniká v technologiích, je zdrojem inovací a nekopíruje jen cizí vzory, je zajímavá. Pokud má dobrý vývojový tým a něčeho dosáhla v oborech, které nás zajímají, tak ji rádi kontaktujeme a začneme se o tom bavit. Nemusí to ale samozřejmě vždy skončit investicí.

Jaké jsou rozdíly mezi zeměmi střední a východní Evropy, kde investujete?

Řekl bych, že obecně jsou si hodně podobné. Potenciál a vývojářský talent jsou srovnatelné v Česku, Polsku, Rusku, na Ukrajině či v Pobaltí. Celý region je silný. Tyto země ale začaly budovat svou ekonomiku i své start-upy v různých obdobích. Například v posledních letech vidíme rychlý růst v zemích, které dříve nebyly tak aktivní, jako je třeba Litva.

Myslím ale, že bychom mezi zeměmi našeho regionu neměli rozlišovat, ale posuzovat je jako jeden celek. Je tu velký talent, který je vidět třeba v programovacích olympiádách, v hodnocení psaní počítačového kódu. Je těžké to měřit, ale podle těchto ukazatelů se dá něco usuzovat. Když se podíváte na tyto žebříčky nebo kvalitu škol, tak země tohoto regionu zabírají polovinu celosvětového TOP 20. To je výrazně nadprůměrný výsledek, ovšem stále ještě tady nevyužíváme svůj potenciál.

Máte na starosti i Afriku. Jsou rozvojové trhy zajímavější než třeba evropský a severoamerický?

Vidíme, že většina růstu v technologiích a jejich spotřebě přichází z rozvojových trhů. V rozvinutých zemích už je úroveň trhu velmi vysoká, a proto tam tak rychle neroste.

Rozvojové země rostou nejdřív jako konzumenti technologií a pak i jako jejich tvůrci. Nejprve se soustředí na lokální zákazníky, například Centrum.cz se nejprve zaměřilo čistě na místní trh, následně ale šlo i do zahraničí. To samé Mall.cz - když se stal úspěšným doma, začal expandovat u sousedů. Prvním stupněm je tedy místní trh, druhým potom region a nakonec přijde mezinárodní expanze. AVG a GoodData jsou dobré příklady firem, které dokázaly s místními zdroji vybudovat produkty, s nimiž se pak staly úspěšnými globálně.

Afrika je v prvním stupni vývoje byznysu a soustřeďuje se na místní poptávku. Sedmina světové populace, která na kontinentu žije, konzumuje méně než procento globálních technologií. To se ale změní a bude to obrovská příležitost.

Věříte teorii, že největším hybatelem technologií budou další čtyři miliardy lidí, které zatím nejsou připojeny k internetu? Chcete se na tomto obřím pohybu podílet?

Rozhodně! Právě kvůli tomu jsme hodně aktivní na rozvíjejících se trzích. Většina růstu pochází dnes z těchto trhů a to bude pokračovat, dokud nedoženou rozvinuté země. V Africe má 10 procent lidí účet v bance, ale každý má telefon, a to vytváří fantastické příležitosti, ale také výzvy.

Česko už ukázalo, že zvládne vytvářet velmi kvalitní řešení, která dokážou uspět globálně. AVG používá přes sto milionů uživatelů. Pořád to nejsou čtyři miliardy, ale je to dobrý začátek.