Dvě třetiny novinek uvedených na trhy v západní Evropě během prvního roku své existence nedosáhnou vyšších prodejů než deset tisíc jednotek. Tři ze čtyř nových výrobků si neudrží listing v sortimentu řetězců a zmizí navždy z regálů. Takové závěry přinesla studie průlomových inovací společnosti Nielsen.

Vítězné novinky

V rámci studie bylo analyzováno 12 000 novinek na trhu.  Sedm z nich bylo společností Nielsen vybráno jako „Vítězné novinky s průlomovým úspěchem roku 2014“:

Foster’s Gold 

Magnum Infinity 

Milka Choco Supreme 

Mullerlight Greek-style Yogurt 

Lucozade Energy Pink Lemonade 

Oral-B Pro-Expert All-Around Protection 

Sodebo Salade et Compagnie

 

Situace ale není tak bezútěšná, jak se může zdát. Podle stejného průzkumu mohou firmy tento trend zvrátit například tím, že začnou více inovovat. 

„Během naší práce na studii jsme odhalili nezvratné důkazy toho, že úspěch nikdy není jen náhoda. Je výsledkem snahy prolomit dosavadní postupy inovačního procesu a tradičně kolujících pravd o postojích spotřebitelů,“ vysvětluje Johan Sjöstrand, ředitel společnosti Nielsen pro oblast inovací v Evropě a spoluautor studie.

Existují čtyři základní principy, které jsou společné pro průlomové inovace: 

  • Odhalit prostor pro pravou inovaci – odhalit klíčové informace o poptávce. Proč lidé nekupují výrobky z dané kategorie? Co je stresuje, mate, působí jim nepohodlí nebo je nutí ke kompromisu? 
  • Inovovat správně – inovace musí mít pro spotřebitele relevanci, odlišovat se a být výjimečná. Organizační kultura u výrobců nesmí umožnit slabým nápadům, aby se v rámci inovačního procesu rozvíjely dále. 
  • Mít správnou aktivační strategii – kreativní marketing musí být originální a vyprávět příběh inovace. 
  • Mít správný inovační tým – průlomový úspěch inovace je výsledkem perfektně organizovaného týmu od začátku až do konce inovačního procesu.

Naslouchejte trhu

Kromě inovací mohou firmy svou šanci zvýšit i dodržováním dalších pravidel. O těch hovoří Martin Klčo, advertising managing director Leo Burnett. "Tendenci uspět mají produkty, které odpovídají na reálnou potřebu, tedy ne uměle interně ve firmě vytvořené produktové koncepty, které až po svém spuštění na trh hledají ty pravé zákazníky," uvádí.

Podle něj jsou v sektoru služeb - hlavně digitálních - rovněž úspěšné produkty, které se rychle dokážou adaptovat s ohledem na zpětnou vazbu zákazníků. Není tedy výjimkou, že se prototyp mnohokrát předělává. "Pokud chtějí společnosti uspět, tak je dobré začít v malém s více produktovými koncepty a postupně posilovat ten, který projeví nejvyšší potenciál," dodává Klčo. 

Jakub Hodboď, senior strategic planner z Ogilvy Prague, to vidí podobně. "Klíč k úspěchu není jeden, ale jde spíše o správný mix faktorů. Produkt musí v naprosté většině případů odpovídat na nějakou potřebu trhu. Důležité je mít jasnou propozici postavenou na jednom konkrétním sdělení, vyprofilovaný positioning a značku," popisuje. 

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Velkou příležitost podle něj představují pro firmy moderní technologie, svět internetu a sociálních sítí. Právě zde může podnik každé velikosti levně získat cenné informace od svých potenciálních zákazníků, testovat ideje a koncepty nového produktu či služby.

V on-line světě je možné zahájit dialog se zákazníky ještě před tím, než je samotný produkt představen, a vlastně tak budovat poptávku. 

Klíčové je podle Hodbodě rovněž načasování představení produktu i série aktivit, které mu předcházejí. Proces by měl mít jasně stanovené a měřitelné cíle. Častou chybou je uspěchané uvedení produktu na trh, kdy produkt nebo služba ještě není zcela funkční, a nesplní tak očekávání zákazníků.

"Stává se i varianta, že produkt nebo služba má úspěch, ale firma není schopná podpořit rychlý růst. To vede k tomu, že produkt není dostupný a propásne své momentum. Je tedy důležité mít plán, jak bude firma rychle reagovat na případný rychlý růst," vysvětluje Hodboď. 

Emoce a příběh

Petra Koudelková z katedry marketingové komunikace a PR na FSV zase doporučuje využít nápaditou propagaci. "V dnešní době se na českém marketingovém poli profilují dva aspekty. Ten první je složen z příběhů. Zkuste jako výrobce dát svému produktu příběh. Odkud pochází, co si s sebou nese, jaké je jeho poselství? Lidé si rádi kupují něco s přidanou hodnotou. Velice dobře to funguje u bioproduktů, produktů z fair trade či u rukodělných výrobků a u služeb," popisuje.

Druhou možností je postavit propagaci na zážitku. Podle Koudelkové jsou spotřebitelé často unavení, přepracovaní a znudění. Mají zájem zažít něco vzrušujícího a neopakovatelného. Je potřeba jim spolu s produktem nabídnout emoce.

"Vezměte si třeba prodej domu. Neprodáváte jen dům z cihel, ale prodáváte teplo rodinného krbu, okamžiky, které zažijete jen v rodině, prodáváte rodinu. Mnohé reklamy nebo celé marketingové kampaně již na tomto aspektu staví," říká. 

Zatím jste si přečetli 100 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.