Škála firemních benefitů je široká - od papírových stravenek přes týden dovolené navíc až po firemní automobil. Do popředí zájmu se v poslední době ovšem dostávají tzv. volnočasové zaměstnanecké benefity (definované v zákoně o daních z příjmů v §6, odst. 9). 

„Nákup v lékárně, prodloužený víkend v lázních, lístky na koncert, měsíční permanentka do aquaparku nebo kurz španělštiny – všechny tyto volnočasové benefity slouží ke spokojenějšímu životu zaměstnance, jeho osobnímu rozvoji, podporují jeho zdraví a vitalitu,“ vysvětluje Martin Stanický, ředitel společnosti Benefity, která spravuje systémy nepeněžního odměňování a motivace zaměstnanců.

„Volnočasové benefity jsou nejen užitečným nástrojem odměňování a motivace zaměstnanců, ale především jsou pro zaměstnavatele ekonomicky výhodné," dodává Stanický. 

Výhodnost benefitů oproti odměně do mzdy 

Současná daňová legislativa umožňuje firmám poskytnout výše zmíněné volnočasové benefity za následujících podmínek:

  • Na straně zaměstnavatele se jedná o daňově neuznatelný náklad, tedy zaměstnavatel z takto vynaložených prostředků odvede 19procentní daň z příjmu, ale na rozdíl od peněžní odměny (mzdy) z nich zaměstnavatel neodvádí zákonné sociální a zdravotní pojištění.
  • Na straně zaměstnance pak při obdržení těchto nepeněžních benefitů nedochází ani ke zdanění, ani k odvodům pojistného. Lze si tedy snadno spočítat, že za stejné prostředky vynaložené zaměstnavatelem dostane zaměstnanec v případě nepeněžních benefitů o 32 procent vyšší reálnou hodnotu než v případě mzdy. A naopak, aby zaměstnanec dostal stejnou reálnou hodnotu, představují nepeněžní benefity pro zaměstnavatele oproti mzdě o 24 procent nižší výdaj.

Dle statistik společnosti Benefity se průměrná částka ročně poskytnutých volnočasových benefitů u českých firem pohybuje ve výši 11 280 korun na jednoho zaměstnance.

Na dvou praktických příkladech si ukažme výhodnost benefitů oproti mzdě:

Při pohledu do zákona je patrné, že tzv. volnočasové benefity se dají rozdělit do kategorií zdraví, rekreace, sport, kultura a vzdělávání. Je na zaměstnavateli, které z uvedených oblastí vybere pro své pracovníky. Z průzkumu společnosti Benefity mezi svými klienty vyplývá, že nejvyužívanější kategorií z pohledů zaměstnanců je zdraví (60 %), následuje rekreace (19 %) a sport, který vyhledává 10 procent zaměstnanců. 

Rozdělení čerpání benefitních bodů dle kategorií benefitů:

                                                                                                        Zdroj: Benefity, a.s.

Systém firemních benefitů musí být zakotven ve vnitřní směrnici firmy, všichni zaměstnanci s ním musí být seznámeni a měli by mít možnost kdykoli do něj nahlédnout.

Výhodné benefity

Zdraví – např. lékárny, optika, masáže, aktivní odpočinek, zdravotní péče, očkování

Rekreace – s ročním limitem 20 000 Kč na zaměstnance, např. služby cestovních kanceláří a cestovních agentur, slevové portály (prodloužené pobyty), hotely a penziony v ČR, lázně

Sport – např. aktivity ve fitness centrech, squash, bowling, pronájem kurtu, bazény, lyžařská střediska

Kultura – např. kina, divadla, lístky na koncerty, sportovní utkání, tiketové portály

Vzdělávání – např. jazykové kurzy, odborné kurzy, autoškola, kurz rétoriky a další

Nezáleží na velikosti firmy

Ještě v nedávné době bylo využívání firemních benefitů doménou velkých, nadnárodních společností. Pracovníci v západní Evropě tento systém znají a využívají již mnoho let. V současné době se ale situace v České republice mění, i menší a střední podniky zavádějí zaměstnanecké benefity.

Průzkum společnosti Benefity mezi firmami z celé České republiky ukazuje, že volnočasové benefity nabízí svým zaměstnancům skoro 30 procent firem s méně než 50 zaměstnanci. 

Další výhody pro zaměstnavatele

Finanční úspora není jedinou výhodou tohoto systému. Mezi další devízy systému patří:

  • jednoduchost a přehlednost – máte neustálý přehled o vynaložených prostředcích, rychlosti čerpání i využití jednotlivých kategorií benefitů,
  • administrativní úspora – odpadají logistické a administrativní procesy, které jsou často spojovány s jinými firemními výhodami,
  • loajalita a motivace zaměstnanců – tu pomůže zajistit vhodně nastavený systém přidělování benefitů.
Zbývá vám ještě 50 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se