Zlatého lva na filmovém festivalu v Benátkách získal snímek švédského režiséra Roye Anderssona nazvaný Holub, který seděl na větvi a přemýšlel o životě.

Porota, která vítěze vyhlásila v sobotu večer, podle agentury Reuters potopila americké filmy včetně snímku Birdman. Ten festival zahajoval ve světové premiéře.

Z hollywoodských snímků totiž v Benátkách neuspělo ani drama o bezpilotních letounech Good Kill, ani film Manglehorn v hlavní roli s rozmrzelým Al Pacinem, ani drama odehrávající se na Floridě nazvané 99 Homes.

A podle Scotta Roxborougha, evropského kritika časopisu Hollywood Reporter, je to tak správně. Tím, že porota odmítla americké filmy, podle Roxborougha jen potvrdila tendenci dřívějších ročníků a zároveň podpořila “velkou tradici evropských uměleckých filmů”.

Vítězný režisér Andersson si na vyhlášení získal italské novináře, když řekl, že při natáčení svého filmu často myslel na snímek Zloději kol, který v roce 1948 natočil italský klasik Vittorio De Sica.

“Jeho film byl plný empatie, byl také velmi humanistický. Myslím, že filmy by se měly natáčet ve službě humanismu,” uvedl režisér a dodal, že De Sicou se bude i nadále inspirovat.

Na pozdější tiskové konferenci Andersson pochválil i samotný festival za jeho “přátelskou atmosféru a vyhlášený italský vkus".

Anderssonův film, poslední díl trilogie, je sledem surreálných scén. Uvozují jej tři “setkání se smrtí” a později průvod švédského krále ze 17. století, jenž se ocitne v současném světě.

Jay Weissberg, recenzent filmového časopisu Variety, soudí, že Andersson patří mezi nejpopulárnější evropské režiséry. Tím, že mu porota udělila cenu, prý de facto vyšla vstříc masové poptávce.

Podle Weissberga ale není dobře, že festival zcela ignoroval hollywoodské filmy včetně zahajovacího Birdmana. Produkčním společnostem to prý může vyslat signál, že Benátky oceňují výhradně evropské filmy, a festival tak do budoucna přijde právě o významné premiéry amerických snímků.

Například herec Tim Roth, jenž byl letos členem poroty, označil snímek Birdman za jeden z nejlepších, které na festivalu byly.

Cenu pro nejlepšího režiséra v Benátkách získal sedmasedmdesátiletý Rus Andrej Končalovskij, jenž na festivalu soutěžil s filmem Bílé noci pošťáka Alexeje Trjapicyna. Ten se odehrává ve vesnici ležící u jezera na ruském venkově a vypráví o životech jejích obyvatel. Některé režisér sledoval skrytou kamerou.

“Později mi řekli, že kdyby to tušili, byli by si nanesli make-up nebo na natáčení alespoň vystřízlivěli,” vyprávěl režisér na tiskové konferenci.

Končalovskij, jenž natáčel v Hollywoodu i v Rusku, prohlásil, že vyhlášení cen v něm probudilo zvláštní pocit. “V každém z nás, kdo natáčíme filmy, přežívá kus mladého kluka,” vysvětlil režisér. “Moc vám děkuji. Od zítřka už se zase budu chovat jako dospělý.”

Velkou cenu porota v Benátkách udělila režisérovi Joshuovi Oppenheimerovi za dokumentární film The Look of Silence, v němž autor hovořil s pachateli masakrů na civilním obyvatelstvu v Indonésii šedesátých let.

Cenu pro nejlepšího herce a herečku si odnesli účinkující ze snímku Hungry Hearts, natočeného režisérem Saveriem Costanzem za méně než 1 milion eur: Adam Driver, jenž po tomto filmu bude příště účinkovat v nové trilogii Hvězdných válek, a Alba Rohrwacherová.

Ta ve snímku hraje newyorskou manželku, jež porodí dítě a poté začne být posedlá čistotou.

Zvláštní cenu poroty v Benátkách získal turecký film Sivas, vyprávějící o dítěti a jeho bojovém psovi. Česká kinematografie letos v soutěži žádný snímek neměla.