Lidé, kteří dluží pár stovek za telefon nebo za pokutu kvůli jízdě načerno, se možná snáze vyhnou placení. I když odmítnou zaplatit, exekutor na ně nakonec nepřijde. Věřitelům se totiž tyto drobné pohledávky nevyplatí soudně vymáhat a někteří se je chystají po sérii marných upomínek odepisovat.

Může za to červencové snížení odměn pro advokáty, kteří za vymáhání dostanou méně peněz. Věřitelé dnes jen těžko shánějí někoho, komu by balíky pohledávek prodali. Některým firmám proto nezbývá než se pustit do vymáhání na vlastní pěst. A než vymáhat stokoruny vlastními silami, v mnoha případech je raději odepisují.

Potvrzuje to průzkum společnosti EY mezi velkými věřiteli. „Ukázal, že částka, kterou se už věřitelům nevyplatí soudně vymáhat, se významně zvyšuje. Z průzkumu také jednoznačně vyplynulo, že drobné pohledávky věřitelé nebudou řešit, ale odepisovat,“ řekl Radek Laštovička, který se v EY specializuje na poradenství ve vymáhání pro velké věřitele.

Na změnu reaguje i mobilní operátor Vodafone. „Změny na nás mají velký dopad. Mohou snížit procento pohledávek, které se vyplatí vymáhat. Reálně hrozí, že náklady na vymáhání dlužných poplatků za služby převýší výši dluhu, a vymáhání tak nebude dávat ekonomický smysl,“ řekla Veronika Exnerová z tiskového oddělení firmy. Změny ve strategii vymáhání obecně potvrdil i T-Mobile.

Dopravní podniky, banky, pojišťovny, města i nemocnice nyní vyjednávají o cenách s advokáty a inkasními agenturami, kterým dlužníky předávají. Pražskému dopravnímu podniku se letos kvůli nové legislativě zatím nepodařilo dohodnout na další spolupráci s inkasní firmou Fidentia. Jednání uvázlo na ceně, kterou je firma ochotna za pohledávky zaplatit.

„Úprava značně ztížila postavení dopravců a přenesla břímě nákladů z dlužníků na věřitele. Pro většinu vymáhacích společností je přiznávaná nízká náhrada nákladů soudních řízení ekonomicky neúnosná a od uzavřených smluv odstupují,“ vysvětlil mluvčí Jiří Štábl. Největší dopravní podnik v Česku proto nyní přehodnocuje model vymáhání.

Velcí věřitelé jsou ve veřejných vyjádřeních opatrní. „Vydat prohlášení, že některé dluhy nebudete vymáhat, představuje velké riziko,“ komentuje situaci Linda Hailichová z brněnského dopravního podniku. A připouští obavy, že kvůli obtížné vymahatelnosti může klesnout motivace lidí platit pokuty a kupovat si jízdenky.

Tak jednoduché to ale dlužníci mít nebudou. Mohou se sice vyhnout exekuci, ale pokud dluh neuhradí, ocitnou se v registrech pro dlužníky a mohou mít problémy například při žádosti o úvěr. Zkomplikuje se také přechod k novému mobilnímu operátorovi.

Společnost O2 potvrdila, že před podpisem smlouvy ověřuje, zda nový klient není veden jako dlužník jinému operátorovi v registru SOLUS. „Pokud ano, nedostane tak dobré podmínky jako ostatní klienti. Například musí předem složit větší objem peněz,“ vysvětlil ředitel pro credit management v O2 Marek Novotný. U bank platí, že překážkou k poskytnutí úvěru může být jakýkoli záznam v registru dlužníků.

Lidé, kteří se vymáháním zabývají, upozorňují, že změna nakonec postihne platící zákazníky na úkor neplatičů. „Když věřitelům přibudou neplatiči, na které nebudou žádné páky, přistoupí ke zdražení svých výrobků a služeb,“ domnívá se Vladimír Vachel z Asociace inkasních agentur.

Zatímco dříve mohli advokáti na vymáhání jedné pohledávky do deseti tisíc vydělat až 5400 korun, dnes si věřitelé mohou účtovat u jednoduchých – takzvaných formulářových – žalob maximálně 900 korun. Výše odměny je navíc omezena výší žalované částky.

Komentář k tématu najdete v pátečních Hospodářských novinách.

ctete patek