Reklamovat zboží v Evropské unii je díky nové směrnici EU o právech spotřebitelů snazší. Ve zkrácené podobě přinášíme hlavní změny, které nařízení obsahuje.

1. Bez skrytých poplatků a nákladů na internetu

Spotřebitelé jsou při koupi zboží a služeb na internetu chráněni před skrytými náklady. Podvodníci požadují často platbu za služby, jež jsou nabízeny zdarma, jako jsou například horoskopy či recepty. Nově musí kupující potvrdit, že je skutečně uhradí.

2. Transparentnější ceny

Obchodník musí uvést celkové náklady na produkt či službu včetně dodatečných poplatků. Jinak je zákazník nemusí uhradit.

3. Zákaz zaškrtnutých políček na webových stránkách

Při on-line nákupech, například letenek, mohou být klientovi nabízeny doplňkové služby, třeba cestovní pojištění. Někdy byly ve formuláři objednávky uváděny formou předem vyplněného políčka. Kdo je nechtěl, musel je škrtnout. Nyní jsou předem vyplněná políčka zakázána.

4. Čtrnáct dnů na odstoupení od smlouvy

Kupující může nyní bez udání důvodu odstoupit od smlouvy do 14 kalendářních dnů. Pokud ho prodejce jasně neinformuje o právu na odstoupení od smlouvy, prodlouží se lhůta na vrácení zboží na rok. Lhůta na odstoupení od smlouvy začíná běžet při převzetí zboží, nikoli při uzavření smlouvy.

Klient může odstoupit také od smlouvy sjednané při "vyžádané návštěvě", kdy mu prodejce prodal zboží doma. Odstoupit lze rovněž od smlouvy uzavřené v rámci internetové aukce, například na eBayi, pokud bylo zboží koupeno od profesionálního prodejce.

5. Vrácení peněz do 14 dnů

Obchodník musí klientovi vrátit peníze za zboží do 14 dnů od odstoupení od smlouvy, a to včetně nákladů na dodání zboží. Nese rizika za poškození zboží během přepravy, než ho převezme kupující.

6. Vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy

Zavádí se vzorový formulář, který může spotřebitel využít, chce-li odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku (on-line) nebo při podomním prodeji. Zjednodušuje a zrychluje se tak odstoupení od smlouvy bez ohledu na to, ve kterém členském státě EU byla uzavřena.

7. Bez příplatků za použití kreditky a telefonní linky

Obchodník nesmí spotřebiteli účtovat za platbu kreditní kartou či jiným platebním prostředkem vyšší poplatky, než činí jeho skutečné náklady. Pokud provozuje speciální telefonní linky, na něž může spotřebitel kvůli smlouvě zavolat, nesmí si za jejich použití účtovat více, než činí základní sazba za telefonní hovor.

8. Náklady na vrácení zboží

Pokud obchodník chce, aby náklady na vrácení zboží platil spotřebitel, musí ho o tom předem jasně informovat. Jinak je hradí on sám. Obchodník také musí klientovi před nákupem sdělit alespoň odhad maximálních nákladů na vrácení objemného zboží, například nábytku, aby se spotřebitel mohl rozhodnout, kde si zboží koupí.

9. Více informací o digitálních produktech

Informace o digitálním obsahu musí být jasnější, včetně podrobností o slučitelnosti hardwaru a softwaru a použití technických ochranných opatření, například omezení práva spotřebitele kopírovat obsah. Ten může odstoupit od koupě hudebních záznamů či videoobsahu do okamžiku, než si je stáhne.

10. Jednotná pravidla usnadní obchody

Po sjednocení základních pravidel platí v EU, hlavně u internetového prodeje, stejné podmínky pro podnikání. Obchodníkům tak klesnou transakční náklady. Práci jim ulehčí také standardizované formuláře.