Nemá totiž dosud k dispozici motor splňující požadavky normy Euro VI, jež vstoupila v platnost na začátku ledna, a tak lze na montážní lince vidět zejména vojenské speciály v barvě pouštního písku. Armádní vozidla přitom získala výjimku dokonce i v zemích Evropské unie, a ta, která Tatra nyní vyrábí, jsou určena pro Saudskou Arábii.

Mezi vojenskými tatrovkami v maskovacích barvách se však objevují i červené automobily pro slovenské hasiče. Na Slovensku jsou totiž hasiči v obdobné pozici jako armáda: mohou nadále nakupovat auta s motory Euro V, která nepotřebují nesmírně komplikovaný systém filtrů, čidel a recirkulace výfukových zplodin. Tím slovenští záchranáři šetří peníze, a to jak za pořízení vozidel, tak při jejich provozu.

Obdobně je tomu rovněž například v Německu či ve Francii, zatímco v České republice se o možné výjimce jedná. A přestože se snahou EU o ekologizaci nákladní dopravy lze souhlasit, výjimka pro hasiče by měla logiku.

Vždyť vozidla integrovaného záchranného systému mají výjimky i z pravidel silničního provozu. Prioritou v tomto případě musí být záchrana životů a majetku. Pokud přitom autu s motorem podle normy Euro VI dojde roztok AdBlue či stihne-li jej porucha složité palubní „chemické laboratoře“ a katalyzátoru, výkon poklesne na zhruba 20 procent.

Takto oslabené auto k požáru včas nedojede. Problémy přitom může způsobit i zdánlivá banalita; třeba méně kvalitní stará nafta. Složité systémy vozidel splňujících normu Euro VI navíc ideálně fungují tehdy, když se zahřejí na provozní teplotu. To ale chvíli trvá, a v té době by už hasičské autu mělo být u požáru a hasit. Záchranný sbor zkrátka nemáme proto, aby plnil nejpřísnější ekologické normy na světě, ale aby pomáhal lidem v nouzi.

obalka Ekonom 272014Více o problémech Tatry s motory si můžete přečíst v aktuálním dvojčísle týdeníku Ekonom. Přečíst si ho můžete i na iPadu a iPhonu, tabletu Samsung a dalších zařízeních se systémem Android.

Související