V loňském roce vyvezly české společnosti do Austrálie zboží v rekordní hodnotě 13 miliard korun, což znamená meziroční navýšení zhruba o 29 %. Z pohledu exportní destinace je tak Austrálie pro Česko 4. nejvýznamnějším trhem východu (za Tureckem, Čínou a Japonskem) a úspěšně figuruje před trhy, jako jsou Indie či Jižní Korea.

České firmy jsou v Austrálii rovněž daleko více vidět, než tomu bylo v minulosti. Začátkem května se konala vůbec první oficiální expozice České republiky na veletrhu CeBIT Australia. České firmy (Alcoma, Invea-tech i Anect) se úspěšně představily na nejvýznamnější události informačního a telekomunikačního sektoru v asijsko-pacifické oblasti. Jednou z australských společností, které projevily zájem o české radioreléové spoje vyráběné firmou Alcoma, je Madison Technologies. Ta už nyní úspěšně a dlouhodobě spolupracuje s jinými českými společnostmi. Rovněž o produkty firem Invea-tech a Anect byl velký zájem.

V letošním roce se budou dále konat národní expozice na potravinářském veletrhu Fine Food Australia 2014 (15.-18. září), na kterém bude vystavovat pětice českých firem (Semix, J4, Fakeer, Novopacké pivo a Rudolf Jelínek), a na mezinárodním veletrhu zemědělské technologie Australian National Field Days 2014 (23.-25. října). K účasti na těchto výstavách se české společnosti stále mohou přihlásit.

ÚSPĚCHY V LETECKÉM PRŮMYSLU

Celá řada českých firem však už má na australském trhu obchodní partnery, díky kterým jsou v zemi úspěšné. Česká republika má v Austrálii výborné jméno a početné zastoupení v leteckém průmyslu, kde je Česko považováno za velmoc ve výrobě sportovních a rekreačních letadel. V Austrálii úspěšně působí celá řada českých leteckých firem, například BRM Aero, Rokospol Aviation, Zlín Aviation, Atec či Evektor.

České společnosti však mají potenciál uspět v Austrálii v celé řadě odvětví. Australané do své země dovážejí téměř vše a z celého světa, takže jde o velice zkušené importéry. Jednání s nimi jsou vždy přímočará, korektní a konkrétní. Australané jsou navíc velice podnikaví a často nové obchodní příležitosti sami vyhledávají.

I proto by české firmy neměly podceňovat účast na veletrzích. Pro Australany jde o častý a tradiční způsob získávání nových dodavatelů či obchodních partnerů. Není výjimkou, že Australané letí do Evropy na jeden jediný veletrh, aby si právě tam nasmlouvali nové obchodní partnery.

AUSTRALANÉ JSOU SPOLEHLIVÍ PARTNEŘI

Tím, že je Austrálie izolovaná a cestování za partnery zabere i několik dní (nikoliv hodin, jak je tomu v Evropě), přistupují Australané k vyhledávání nových partnerů a obchodních příležitostí velice přímočaře a efektivně. S Australany je třeba počítat jako s dlouhodobými partnery, kteří jsou spolehliví, dodržují pravidla a platí včas.

Australský trh je navíc do značné míry zaplněn zbožím čínského původu, což má za následek, že spotřebitelé i firmy preferují zboží neasijského původu. A vyšší cena produktů evropského původu není problém. Pro vstup na australský trh je důležité, aby se česká firma prokázala zahraničními referencemi. Pokud úspěšně vyváží do Německa, Velké Británie či USA, automaticky si získává sympatie australského partnera.


Vojtěch Helikar
zahraniční zastoupení MPO a CzechTrade v Sydney


Pohled na australské město Sydney.
foto: Shutterstock