Počet i výše pokut, které udělila Česká národní banka pojišťovacím poradcům, rostou. Velmi často se pokuty týkají investičního životního pojištění. I když má být uzavíráno na desítky let, Češi je obvykle vypovědí po pěti či šesti letech nebo i dříve.

Neseriózní poradci je totiž často přesvědčí, aby si koupili novou pojistku. Poradce za ni získá provizi, pro klienty i pojišťovny, jejichž pojištění poradci nabízejí, je to ale nevýhodné. Jak zaznělo v diskusi Byznys On-line, kterou pořádají Hospodářské noviny ve spolupráci s Deloitte Academy, situaci by podstatně zlepšilo rozložení výplaty provizí na delší dobu, a to ze současných dvou třeba na pět let.

Tuto změnu prosazují pojišťovny do novely zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích, kterou ministerstvo financí plánuje do konce července předložit vládě. Zatím není jasné, zda se jim to podaří. V rozložení výplaty provizí pojišťovny mají podporu ČNB. Předkladatel novely však nadále preferuje řešení na úrovni dohody mezi pojišťovnami a zprostředkovateli.

Ještě menší šance uspět se pojišťovnám rýsuje v jejich požadavku zavést maximální provize za prodej životního pojištění. Nyní činí 160 až 200 procent ročního pojistného. Proti je nejen ministerstvo financí, ale i ČNB a samozřejmě zprostředkovatelé. Shoda naopak panuje v tom, že je třeba dál zlepšit informovanost o životním pojištění. Hovoří se i o indexu nákladovosti, který umožní porovnat, jak jsou různé pojistky drahé.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se