Stačí vyslovit pouhá tři slova - "káva, kokain, smaragdy", a většina lidí hned ví, že se mluví o Kolumbii. Země je ale především třetí největší ekonomikou Latinské Ameriky po Brazílii a Mexiku. Rozlohou je srovnatelná s Francií, Španělskem a Portugalskem dohromady a její populace čítá 47 milionů obyvatel. Kolumbie také není pouze Bogotá, značný význam náleží obchodnímu a průmyslovému centru země Medellín, průmyslovému městu Cali, přístavu Barranquilla a nejznámějšímu kolumbijskému turistickému letovisku Cartagena de Indias. Že se Kolumbie stává významným centrem Latinské Ameriky, dokládá i fakt, že Medellín v roce 2012 získal prestižní ocenění City of the Year (a předstihl tak New York a Tel Aviv) a stal se díky řešení systému veřejné dopravy a snížení emisí a dalších dopadů na životní prostředí nejinovativnějším městem světa.

Tradice diplomatických vztahů s Kolumbií, k jejichž navázání došlo v roce 1922, patří k nejstarším v naší historii. Vzájemné styky byly v roce 1934 povýšeny na velvyslaneckou úroveň a od konce 60. let se rozvíjely v korektním ovzduší. Důraz byl oboustranně kladen zejména na obchodní oblast - výrobci, jako je Zetor, Škoda, Česká zbrojovka, Baťa, ale i české sklo, chmel a pivo patří v Kolumbii ke známým značkám.

EKONOMICKÝ ROZMACH ZEMĚ

V posledních letech se výrazně zlepšila bezpečnostní situace v zemi, což kolumbijskému trhu umožnilo otevřít se zahraničním investicím. Kolumbie má z hlediska investičního rizika klasifikaci BBB(agentura S&P), respektive Baa3 (agentura Moody's). Agentura Fitch změnila hodnocení perspektivy Kolumbie ze "stabilní" na "pozitivní", což jen potvrzuje ekonomický rozmach země. Hospodářská politika vlády současného prezidenta Juana Manuela Santose se soustředí na pět hlavních oblastí rozvoje: energeticko-těžební sektor, dopravní infrastrukturu, bydlení, zemědělství a vědu, technologii a inovace. Největší pozornost je věnována investicím do výstavby nových energetických kapacit a rozvoje těžebního průmyslu. Místní vláda oznámila pro nejbližší léta i velké investice do rozvoje infrastruktury, mluví se o 40 bilionech kolumbijských pesos (zhruba 400 miliard Kč). Na konci května proběhnou v Kolumbii prezidentské volby - očekává se vítězství současného prezidenta a pokračování jeho politiky v dalším čtyřletém volebním období.

KOLUMBIE NENÍ POUZE PRO "VELKÉ HRÁČE"

Českou republiku letos navštívila kolumbijská ministryně zahraničí María Ángela Holguín Cuéllarová. Na pracovní snídani se setkala se zástupci českých firem, které již realizují projekty v Kolumbii nebo se zajímají o příležitosti na tamním trhu.

Ministryně velmi uvítala znovuotevření českého velvyslanectví v Bogotě (bylo uzavřeno v roce 2010) a ocenila také rozhodnutí Ministerstva průmyslu a obchodu ČR otevřít v Kolumbii v polovině letošního roku zahraniční kancelář agentury CzechTrade. Na příkladu Portugalska, jehož obchodní a investiční styky s Kolumbií za poslední roky výrazně posílily, uvedla, že Kolumbie není pouze pro "velké hráče". Další výhodou vstupu na kolumbijský trh je rostoucí ekonomická integrace mezi zeměmi Pacifické aliance (integrační projekt mezi Kolumbií, Chile, Peru a Mexikem) a možnost lepšího uplatnění zboží na těchto dalších trzích.

DOHODA O VOLNÉM OBCHODU

Mezi členskými státy EU a Kolumbií byla podepsána vícestranná dohoda o volném obchodu a nyní v jednotlivých zemích probíhá ratifikační proces. Od srpna 2013 je již možné těžit z výhod této smlouvy, z jejíchž ustanovení je většina prováděna předběžně. Po vstupu tohoto dokumentu v platnost se okamžitě sníží na nulu clo u 65 % vývozů do Kolumbie a ostatní cla budou odstraněna do deseti let (u zemědělských výrobků do 17 let). Dohoda také přinese další výhody v podobě snadnějšího přístupu k veřejným zakázkám, vyšší úrovně ochrany práv k duševnímu vlastnictví nebo odstranění některých technických opatření, která ztěžují obchod. Očekává se zvýšený zájem o evropské výrobky, cla již nebudou zatěžovat vývozy, což je určitě dobrá zpráva pro naše podnikatele a firmy.

NEBOJTE SE EXPORTU NA VZDÁLENÝ TRH

Vzájemná obchodní výměna mezi Českou republikou a Kolumbií v uplynulých pěti letech výrazně narostla, ale z pohledu celkového českého exportu nejsou výsledná čísla vzájemné výměny nijak velká. V loňském roce bylo do Kolumbie vyvezeno zboží v hodnotě 856,9 milionů korun a dovezeno bylo v hodnotě 613,8 milionů korun. Jak již bylo uvedeno na příkladu Portugalska, je zde velmi dobrý prostor pro další navýšení.

Největší český export v roce 2014 představuje dodávka parního turbosoustrojí společností Doosan Škoda Power pro elektrárnu Termotasajero II. u města Cúcuta (vlastníkem elektrárny je kolumbijská společnost Colgener S. A. a generálním dodavatelem je korejská společnost Hyundai Engineering Co., Ltd.). Jedná se tedy o nepřímý export přes korejského partnera v celkové hodnotě přibližně půl miliardy korun. V dalších letech lze očekávat trend nepřímých vývozů, především v podobě dodávek velkých investičních celků, kdy generálními dodavateli budou nadnárodní společnosti z tradičních partnerských zemí Kolumbie (USA, Německo, Jižní Korea a Čína) a naše výrobky by mohly být subdodávkami těmto dodavatelům. Je ale také potřeba uvést, že významnou část našeho exportu tvoří přímé dodávky kolumbijským zákazníkům, kteří si dobře uvědomují kvalitu českého zboží a váží si spolupráce.

Pro společnosti, které s vývozem na tento vzdálený a poněkud exotický trh váhají, bych rád zdůraznil, že není třeba se obávat překážek, které stojí v cestě k realizaci úspěšného exportu. Kolumbie se stala jednou z nejstabilnějších ekonomik Latinské Ameriky a je na prvních příčkách v regionu ve snadnosti podnikání a v ochraně investorů. Mezi obvyklé platební podmínky patří akreditiv, což je nejpoužívanější a místní klientelou akceptovaná platební podmínka pro styk s českými bankami i factoringovými společnostmi, a v případě menších dodávek platba předem. U prověřených obchodních kontaktů lze přistoupit na přímý bankovní transfer na 60 až 180 dnů podle objemu dodávky a exportní případ lze pojistit u pojišťovacích společností v Česku, jako je například EGAP. Naopak s financováním exportu může pomoci Česká exportní banka.

LOKÁLNÍ PARTNER NEBO VLASTNÍ SPOLEČNOST

Pro dovoz zboží na kolumbijský trh je třeba spolupracovat s místním dovozcem/distributorem, který má vybudovánu distribuční síť a dostatek kontaktů a zajišťuje náležitosti spojené s dovozy. Nebo je možné založit vlastní společnost s označením S. A. S. - Sociedad por Acciones Simplificada, tzn. "zjednodušená právní forma společnosti pro možnost podnikání na území Kolumbie".

S vyhledáním vhodných obchodních partnerů nebo se založením lokální společnosti vám může pomoci zahraniční kancelář agentury CzechTrade, která začne v Kolumbii působit v polovině letošního roku. Kancelář lze kontaktovat ve všech otázkách souvisejících s obchodem a podnikáním na kolumbijském trhu.

 

Autor pracuje pro zahraniční zastoupení MPO a CzechTrade jiri.jilek@czechtrade.cz

Pohled na centrum hlavního města Kolumbie Bogotá, v pozadí je pohoří Andy.
Foto: Shutterstock

Desatero pro obchodování s Kolumbií podle agentury CzechTrade

1. Vše má svůj čas. Jednání o obchodu a jeho dotažení k podpisu smlouvy trvá déle než v Evropě. Obrňte se trpělivostí a budete odměněni úspěchem.

2. Pomozte s řešením problému. Pokuste se Kolumbijcům pomoci s komplexním řešením problému, předložte svůj návrh a mimochodem se zmiňte, že byste jim mohli dodat potřebné zařízení nebo produkt, který vyrábíte.

3. Nevyčítejte nedochvilnost. Počítejte s tím, že Kolumbijci málokdy přijdou na schůzku včas, vy však choďte přesně.

4. Určitě zavolejte. Vždy je nejlepší osobní schůzka. Ale pokud budete odesílat důležitý e-mail, po dvou až třech dnech ještě zavolejte, jestli přišel v pořádku. Kolumbijci totiž milují telefonování.

5. Nejlepší téma na nezávaznou konverzaci. Nebavte se o počasí, lepší bude fotbal. Kolumbijci ho milují, mají přehled o sestavách národních týmů a dobře se orientují v týmech hrajících evropské poháry. Jiné dobré téma pro nezávaznou konverzaci je rodina.

6. "Gringo." Očekávejte, že se o vás často bude mluvit jako o "gringovi". Jde o označení Američanů i Evropanů, kteří hovoří anglicky a místní jim nerozumí. Nechápejte to špatně, naopak jsou rádi, že vás vidí.

7. Bez znalosti španělštiny to nepůjde. Ačkoli se mladí snaží učit anglicky, většina Kolumbijců anglicky neumí, často ani vedoucí pracovníci. Je nutné mít propagační materiály, prezentace a weby ve španělštině. Pokud nemluvíte španělsky, zkuste se naučit základy, Kolumbijci to ocení.

8. Prověřte si předem název výrobku. Ověřte si, jestli název vašeho výrobku ve španělštině není hanlivé či směšné slovo (pokud to tedy není účel). I známí světoví výrobci museli upravit názvy svých výrobků pro španělsky mluvící země.

9. Nekritizujte poměry. Pokud se vám něco v Kolumbii nelíbí, sdělte to, ale diplomaticky. Kolumbijci špatně nesou kritiku. Raději pochvalte jejich hezkou přírodu, dobré jídlo, krásné ženy a skvělý fotbal.

10. Jak exportovat do Kolumbie? Najděte vhodného lokálního distributora. Můžete si také založit vlastní kolumbijskou společnost S.A.S. S vyhledáním místního partnera či se založením firmy vám může pomoci zahraniční kancelář CzechTrade.

null

Příležitosti pro české exportéry v Kolumbii

Kolumbie rozvíjí svůj průmyslový sektor na bázi dovozních technologií, kde se otevírají zajímavé příležitosti pro naše exportéry.

Energetika: dodávky zařízení pro uhelné a plynové elektrárny, vodní turbíny pro malé a střední vodní elektrárny, zařízení na výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie.

Těžební průmysl: důlní technika pro povrchové a hlubinné doly.

Dodávky pro petrochemický a zpracovatelský průmysl, plastikářský průmysl.

Environmentální technologie: čistírny odpadních vod, úpravny vody, spalovny odpadu.

Dopravní prostředky: kolejová vozidla a autobusy.

Elektrické stroje a zařízení, dodávky pro bezpečnostní a obranný průmysl, malá dopravní letadla, traktory a zemědělská technika, nákladní auta a další.

Lze se také velmi dobře uplatnit v dalších tradičních odvětvích českého exportu (například sportovní potřeby a hračky, sklo a bižuterie, kosmetika, česká piva, potraviny aj.).

Katedrála Santuario de Las Lajas patří k vyhledávaným turistickým cílům. V Kolumbii se ke katolické víře hlásí 90 procent obyvatel.
Foto: Jiří Jílek