Tabákové společnosti Philip Morris ČR v letošním prvním čtvrtletí meziročně vzrostly tržby bez spotřební daně a DPH o 0,4 procenta na 2,8 miliardy korun. Ke zvýšení firmě pomohl vývoj cen v Česku a na Slovensku a vývoj měnového kurzu.

Proti růstu tržeb působil nižší objem vývozů jiným společnostem skupiny. Při vyloučení vlivu měnového kurzu se konsolidované tržby bez spotřební daně a DPH o 3,8 procenta snížily, sdělila firma ČTK.

Objem domácího odbytu meziročně klesl o tři procenta na 1,8 miliardy cigaret. Slovensku naopak vzrostl o 3,4 procenta na 0,8 miliardy. Vývoz se snížil o 19,1 procenta na 3,7 miliardy cigaret.

Tržby z vývozu klesly o 8,9 procenta na 1,1 miliardy Kč, zejména kvůli nižšímu objemu prodeje jiným společnostem ve skupině.

"Tento pokles byl částečně kompenzován vyšším objemem prodejů ostatních tabákových výrobků jiným společnostem ve skupině PMI a příznivým vývojem měnového kurzu. Při vyloučení vlivu měnového kurzu celkové tržby z vývozu poklesly o 15,2 procenta," uvedla firma.

Podle analytika BH Securities Petra Hlinomaze jde o opakovaný pokles, který trvá s drobnými výjimkami od druhé poloviny roku 2012. "Jde o mírně znervózňující rys jinak vcelku vyrovnaných předběžných čtvrtletních čísel, když export doposud v mnohém vyvažoval poklesy trhů v Česku a na Slovensku. Naštěstí cenová politika firmy a oslabení koruny dokázaly podržet tržby v úrovni stejného období loňského roku," uvedl.

Tržby v Česku bez spotřební daně a DPH se za první tři měsíce meziročně zvýšily o 3,8 procenta na 1,1 miliardy Kč. Jde především o důsledek příznivého vývoje cen. Proti růstu tržeb částečně působil nižší objem prodejů a míry zastoupení jednotlivých značek v prodejích, zejména v návaznosti na zvýšení spotřební daně a DPH, které byly promítnuty v prodejních cenách v roce 2013.

Podle odhadů Philip Morris ČR celkový trh cigaret v Česku vzrostl do března o 0,1 procenta na 4,3 miliardy cigaret. Tržní podíl firmy v Česku podle průzkumu agentury ACNielsen Czech Republic klesl o 3,8procentního bodu na 46,3 procenta. Pokračoval pokles tržního podílu levných místních značek a značky Red & White, vzrostl podíl značek L&M, Chesterfield, Marlboro a Philip Morris.

Na Slovensku tržby firmy bez spotřební daně a DPH za první čtvrtletí stouply v eurech meziročně o 9,7 procenta. Prodej se zvýšil díky růstu celkového trhu a tržního podílu Philip Morris Slovakia o 0,7 procentního bodu na 52,4 procenta.

Philip Morris ČR je předním výrobcem a prodejcem tabákových výrobků v Česku. Zaměstnává přibližně 1100 lidí. S akciemi společnosti se obchoduje na pražské burze.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru