Do prevence chorob se zapojují také muži

Novinkou mezi benefity je zaměření na prevenci chorob u mužů, kteří ji podle statistik zanedbávají častěji než ženy. Pomoci firmám v rozšíření jejich nabídky preventivních zdravotních služeb pro zaměstnance může společnost Santé, soukromá zdravotnická síť. Novinkou je celková preventivní zdravotní kontrola pro muže, nazvaná STK. Namísto aut čeká na "technickou" tělesná schránka mužů.

V podobném duchu uvažuje společnost Kardia, která od roku 1992 nabízí pracovnělékařské služby firmám a nadstandardní prohlídky. "Osobně nemám rád termín benefity a nadstandardní zdravotní péče," vysvětluje Jan Hůlek, jednatel Kardie. "Když se dělá dobře pracovnělékařská péče, tak byť je ze zákona pro firmy povinná, může být výborným benefitem pro zaměstnance, kteří jinak pravidelně lékaře nenavštěvují a o svůj zdravotní stav se nestarají." Jako příklad uvádí projekt pro Českou poštu, kdy všechny zaměstnankyně dostaly DVD s výukou samovyšetření prsů, pozvánku na preventivní kontrolu a od zaměstnavatele den volna na vyšetření. "To stačilo k tomu, že máme několik včasných záchytů, které se dají léčit s mnohem lepší prognózou, než pokud by se čekalo několik měsíců," shrnuje Jan Hůlek.

Jak se v práci nezbláznit

Stále větší důraz se bude v budoucnosti klást na duševní zdraví. Podle Martina Hollého, ředitele Psychiatrické nemocnice Bohnice, dbá na prevenci jen 6,2 % české populace. Některé firmy suplují v prevenci roli státu a investici do zdraví zaměstnanců nabízejí jako firemní benefit. "Populární jsou tzv. sick days neboli dny volna, které si zaměstnanci neodečítají z dovolené a kvůli nimž si nemusí vybírat nemocenskou. Tento benefit u nás využívá asi třetina firem," uvádí Hollý. Přibývá lidí, kteří vyhledávají odbornou pomoc kvůli pracovnímu přetížení a depresím. Lékaři zaznamenávají i více případů lidí se syndromem vyhoření a únavovým syndromem.

Mnohé společnosti si rizika spojená s tlakem na výkonnost již uvědomují a začínají na mentální zdraví svých zaměstnanců více myslet. Cíleně zařazují mezi benefity sportovní a pohybové aktivity nebo se snaží měnit organizaci práce tak, aby umožňovala lepší skloubení pracovního a osobního života. Tomáš Kolář, výkonný ředitel společnosti Linet, říká, že pro zaměstnance organizují jednou za půl roku Den zdraví. Podobně se zdraví zaměstnanců věnuje například Tchibo, T-Mobile, Česká pojišťovna. Oblíbenými pozornostmi firem vůči zaměstnancům jsou například "hlídací náramky", on-linové programy a aplikace, které jim připomínají preventivní prohlídky. Hlídají je při hubnutí, počítají, kolik kilometrů ušli, případně uběhli. Moderní aplikace nejsou samospasitelné, mají především motivovat. "Hlavně lidé na infolinkách mají těžkou práci. Poskytujeme jim jako benefit psychology a fyzioterapeuty," říká Milan Vašina, generální ředitel T-Mobilu.