Společenská odpovědnost firem (CSR), jako koncept nabývající na významu, je nejčastěji definována jako způsob vedení firmy, který zohledňuje dopady firemních aktivit na společnost a přispívá k budování vzájemné důvěry mezi firmou a jejími partnery, zaměstnanci, zákazníky atd.

S odpovědným podnikáním souvisí i společensky odpovědné investování, které přispívá k udržitelnému rozvoji hostitelských zemí. Vzhledem k tomu, že investování v globalizovaném světě vystavuje podniky rizikům, že svým chováním mohou přímo nebo nepřímo přispět například k porušování lidských práv, došlo v průběhu let v oblasti CSR k vytvoření řady doporučení, která by měla podnikům usnadnit jejich činnost.

Jedním z takových nástrojů je i Směrnice OECD pro nadnárodní podniky, která představuje soubor nezávazných doporučení v hlavních oblastech CSR, jako jsou zaměstnanost, lidská práva, životní prostředí, boj proti korupci či zveřejňování informací. Vlády 46 zemí, které ke Směrnici přistoupily, včetně Česka, adresují v ní obsažená doporučení nadnárodním firmám, ale k dodržování uvedených standardů jsou vyzvány i malé a střední podniky. Přesto, že je ze strany firem dodržování Směrnice dobrovolné, je uvedený nástroj doplněn Národními kontaktními místy (NKM), ke kterým může jakýkoliv subjekt podat podnět ohledně porušení Směrnice. NKM se musejí takovou informací zabývat a snažit se najít smírné řešení sporů mezi podnikem a stěžovatelem.

Znění Směrnice naleznete na adrese http://mneguidelines.oecd.org/. Dotazy o Směrnici či fungování českého NKM, které je stálou pracovní skupinou zřízenou vládou, lze směrovat na adresu nkm@mpo.cz.


Autorka pracuje pro odbor evropského a mezinárodního práva, MPO kosmelova@mpo.cz