Američtí astronomové objevili první planetu přibližně velikosti Země v potenciálně obyvatelné zóně jiné sluneční soustavy.

To znamená, že voda by se v tomto vzdáleném světě mohla nacházet v kapalném skupenství, informují vědci v čele s Elisou Quintanaovou z amerického institutu SETI v aktuálním vydání časopisu Science.

Voda v kapalném skupenství je pokládána za základní předpoklad pro vznik života. Důkazy přítomnosti vody na objevené planetě však vědci nemají.

Planeta s označením Kepler-186f je součástí sluneční soustavy vzdálené 490 světelných let. Obíhá kolem hvězdy Kepler-186, která je studenější a červenější než Slunce. Kepler-186f je nejvzdálenější z pětice planet tvořící součást soustavy. Tu vědci objevili s pomocí družice Kepler amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA).

Podle získaných údajů má planeta zhruba jen o deset procent větší průměr než Země. "Toto je první planeta jednoznačně o velikosti Země, která byla nalezena v obyvatelné zóně jiné hvězdy," zdůraznila Quintanaová.

"Obyvatelná zóna označuje takovou vzdálenost od hvězdy, v rámci které se voda na povrchu planety za příznivých atmosférických podmínek udržuje v kapalném skupenství," píše na vysvětlenou výzkumný pracovník NASA Tom Barclay na svém blogu.

Podle modelů vzniku planet by přitom planety s průměrem menším, než je 1,5násobek průměru Země, neměly být schopné vytvářet hustý plynný obal z vodíku a helia, jako je tomu v naší sluneční soustavě u Jupiteru nebo Saturnu. Vědci neznají přesnou hustotu ani věk planety. Kepler-186f je podle nich skalnatou planetou.

Významný den

"Družici Kepler jsme postavili a vyslali, aby našla planety, jako je tato. Tento den je významný. Víme, že v obyvatelných zónách jiných hvězd existují planety o velikosti Země," dodává Barclay.

Družice Kepler je první sondou vyslanou NASA, která dokáže najít planety o velikosti Země obíhající okolo hvězd, jako je Slunce. Dalekohled vyhledává tyto planety od roku 2009.

Podle institutu SETI bylo dosud objeveno zhruba 1800 planet v obyvatelných zónách. Jsou ale vesměs mnohem větší než Země, a není tak možné jednoznačně určit, zda jde o planety s pevným povrchem, nebo o plynné obry.

Cesta k nalezení jiných forem života je podle NASA ještě dlouhá. "Další kroky v pátrání po životě na vzdálených planetách představuje hledání skutečných dvojčat Země – planet o velikosti Země v obyvatelné zóně hvězdy podobné Slunci – a určení jejich chemického složení," stojí v tiskovém prohlášení NASA.