Seznam a vyčíslení prací za 1,34 miliardy se pražským zastupitelům podařilo schválit až napodruhé. Při prvním projednávání minulý týden v pátek návrh neprošel o jediný hlas. Nyní už bylo hlasování úspěšné.

Materiály nyní půjdou k rozhodčímu soudu, který bude jednat 1. dubna. Právě výsledky arbitráže mezi Prahou a společností Metrostav rozhodnou i o termínu otevření.

Aby mohl být tunelový komplex zprovozněn už na začátku září, musel by Metrostav začít s pracemi už v dubnu. 

Podle náměstka primátora Jiřího Nouzy (TOP 09) soud nemohl o případu rozhodnout, dokud zastupitelé seznam prací neschválili. 

Minulý týden hlasovali současní zastupitelé o Blance vůbec poprvé. Někteří se obávali především trestní odpovědnosti za problematickou stavbu. Opoziční ODS se hlasování navíc vůbec neúčastnila. 

"Byť jsem k materiálu velmi kritický, jsem připraven ho podpořit," řekl dnes před hlasováním Rudolf Blažek (ODS). "Je třeba přijmout politickou odpovědnost, jinak vzniknou škody," uvedl Nouza.

Přerušení se prodraží

Tunelový komplex vyjde Prahu na zhruba 36 miliard korun. Práce na jeho stavbě ale společnost Metrostav zastavila 7. prosince 2013 a požadovala, aby jí magistrát proplatil více než dvě miliardy korun za faktury. Od té doby řeší spory mezi městem a společností rozhodčí soud.

Další zdržení by mohlo způsobit i to, že Praha prozatím nemá dispečink nutný k řízení provozu. Jeho vybudování ale ve čtvrtek schválila také. Zakázka vyjde na 114 milionů korun. Hotovo bude tak, aby se zkušební provoz Blanky mohl rozjet na konci srpna nebo na začátku září, řekl už dříve Nouza. 

Velíny vybuduje ČKD Praha DIZ. Zakázku společnost získala v jednacím řízení bez uveřejnění, v němž je osloven jen jeden dodavatel. Podle vedení Prahy i firem je to legitimní způsob zadávání zakázek, někteří pražští radní ale za obdobný postup při výběru dodavatele čelí v kauze Opencard trestnímu stíhání. 

Podle některých kritiků především z řad opozice potrvá vybudování a zkoušky nutné k provozu velínů několik měsíců. Termín zprovoznění Blanky stanovený na konec léta proto považují za nereálný. Z posudku z loňského roku vyplývá, že v případě dlouhodobého přerušení stavby může vzniknout roční škoda až 1,5 miliardy korun.

Kdy se měla otevřít Blanka: