Brněnští zastupitelé potřetí v řadě odmítli schválit dodatek ke smlouvě, která by umožnila americké internetové firmě Amazon postavit v průmyslové zóně Černovické terasy obří logistické centrum. Dost možná to znamená konec celého projektu. Budoucnost v dalších jednáních nevidí ani dosavadní nejhlasitější obhájce celé investice - primátor Brna Roman Onderka (ČSSD).

Podle premiéra Bohuslava Sobotky je to promarněná příležitost. "Problém je, že vláda nemůže nahradit rozhodnutí brněnského zastupitelstva. U této věci jsme poskytli maximální součinnost, ministerstvo dopravy garantovalo výstavbu dálničního přivaděče do průmyslové zóny. Je to velká škoda. Doufám, že se s Amazonem podaří jednat ještě o nějakých dalších alternativách," uvedl Sobotka.

Amazon avizoval, že v souvislosti s výstavbou centra investuje v Brně 100 milionů eur (tedy asi 2,7 miliardy korun) a přinese mu minimálně 1500 stálých pracovních míst. Na druhou stranu se ale obyvatelé městských částí Tuřany a Slatina obávali neudržitelnosti dopravní situace.  

Ačkoli se úterní debata zastupitelů dlouho vedla o tom, že developer CTP, který pro Amazon celý projekt chystá, začal připravovat stavbu předtím, než k tomu měl příslušná povolení, fatální byla nakonec jiná věc. Koaliční ODS pod vedením radního Libora Šťástky přišla s argumentem, že záměr nesouhlasí s platným územním plánem. 

Podle současného územního plánu totiž nelze postavit na daném pozemku sklad ani logistické centrum. Developer CTP již ale o změnu územního plánu zažádal. Podle Šťástky by městu hrozilo, že Amazon změnu územního plánu nevyjedná a developer CTP by se potom mohl s městem soudit o zmařenou investici.

Během rozpravy proto zástupci developera CTP Tomáš Budař a Remon Vos přišli s návrhem, aby bylo do smlouvy zapracováno, že developeři se takového nároku bez ohledu na výsledek procesu změny územního plánu vzdávají. "To ale nebyla dostatečná záruka, ani magistrátní právníci se za takové znění nedovedli stoprocentně zaručit," vysvětlil Šťástka, proč se hlasování zdržel.

Na základě toho nehlasovali někteří další politici. Zbytek koalice tak nedal dohromady potřebnou většinu 28 zastupitelů. Pro bylo pouze 25 zastupitelů, proti tři a šest se jich zdrželo. Projekt tak již potřetí neprošel.

Obří logistické centrum, které by zabíralo plochu 13 fotbalových hřišť tak nejspíš opravdu nevznikne. Přítomní zástupci developera se bezprostředně na místě odmítli k výsledku a možné další budoucnosti celého projektu vyjádřit. "Bez komentáře," řekl pouze Remon Vos. Primátor Onderka, který byl od začátku obhájcem projektu, ale řekl, že si nedovede představit, že by jednání po trojím odmítnutí pokračovala dále.  

I taková slova už ale v celé kauze dříve (například po únorovém odmítnutí) padala a stejně se potom opět sešli zástupci obou stran k jednání a vytvořili další návrhy.

Co zasedání, to nový problém

Původní smlouvu o spolupráci s developerem přitom už v prosinci loňského roku zastupitelstvo schválilo. Chyběl ale dodatek, který byl klíčový k definitivnímu prodeji pozemků v průmyslové zóně.

Ten nejprve zastupitelé v lednu neschválili a odložili rozhodnutí na únor. Tehdy dodatek neprošel podruhé. Některým zastupitelům, včetně radního Šťástky, vadilo, že neposkytuje záruky na dlouho slibované vybudování dálničního sjezdu, který by dopravně ulevil obyvatelům okolních městských částí.

Tento problém později vyřešila rada tím, že dodatek změnila, když do něj zapracovala ústupky developera. Jeho podstatou byly mnohem větší kompenzace ze strany investora a developera, zejména fakt, že se společnost CTP zavázala k tomu, že sama vykoupí pozemky (a poté je daruje Brnu) pro stavbu zmíněného dálničního sjezdu. Dohromady by tak jen za pozemky a kompenzace Brno od CTP Invest získalo okolo 300 milionů korun.

Den před úterním hlasování tak ještě ve dvou klíčových stranách (ODS a ČSSD tvoří v zastupitelstvu většinu) panoval optimismus. Jak primátor Onderka za ČSSD, tak Šťástka za ODS říkali, že jejich zastupitelé jsou rozhodnuti nové podmínky podpořit.

Šťástka už tehdy ale zmínil, že je ještě potřeba dořešit změnu územního plánu, která projekt vylučuje. A právě na tuto překážku nakonec došlo. 

Občanské sdružení: Je to náš úspěch

Velkou radost a důvody k oslavě naopak rozhodnutí znamenalo pro jednatelku občanského sdružení Čisté Tuřany Hanu Kašpaříkovou. "Je to velký úspěch pro obyvatele Tuřan, Slatiny i Černovic," řekla zástupkyně sdružení, která sama na zasedání několikrát vystoupila s kritickými otázkami směrem k primátorovi či developerům.

Kašpaříková spolu s opozičními zastupiteli za Stranu zelených například upozorňovala na to, že na pozemku, kde mělo vyrůst logistické centrum, už začaly povrchové úpravy. Ty developer zdůvodňoval jako povolené demolice předchozího povrchu.

Kašpaříkové podle jejích slov příliš nevadí ani fakt, že se v souvislosti s Amazonem pravděpodobně opět nepostaví dálniční sjezd, na který čekají obyvatelé jihu Brna již 14 let. 

Situaci v průmyslové zóně chce navíc dále sledovat a podrobně se zajímat i o budoucí projekty, které by mohly po krachu Amazonu aspirovat na zastavění jedné z posledních volných parcel v zóně.