Nikoli bezejmenní a uniformní kovbojové, rytíři nebo třeba mechanici s formulemi. Lego táhnou v novém tisíciletí dopředu a zároveň k velmi vysokým ziskům licence, které mu umožňují prodávat figurky a prostředí zapadající do populárních filmů, seriálů nebo knih.

Na základě dat z Bricket.com si toho všimli a do grafu to zapracovali editoři serveru Wired. Graf jasně ukazuje, jak se situace ještě zvýraznila po nástupu nového generálního ředitele Jorgena Viga Knudstorpa. Stouply totiž jak náklady na licence k postavičkám, tak hlavně tržby společnosti. Ty se od roku 2005 ztrojnásobily na 4,5 miliardy dolarů (v přepočtu 91 miliard korun) za kvartál.

Zároveň je z dalšího grafu patrné, na které inspirace sází Lego nejvíce. Zdaleka vedou Star Wars, které však na trhu jsou už patnáct let. Za tu dobu se prodávalo ke čtyřem stovkám různých setů, a kdyby si je některý ze sběratelů chtěl koupit všechny, zaplatil by za ně 14 762 dolarů (v přepočtu necelých 300 tisíc korun).  

Druhá nejdražší je série s Harry Potterem a následuje motiv Spidermana a Batmana. Zajímavé také je, že zatímco v této taktice se z filmů stává stavebnice, od února to platí i obráceně. Do kin totiž přišel snímek Lego příběh.

Lego se tak veze na vlně popularity, kterou ideově i marketingově podpořily jiné společnosti. Typicky producenti hollywoodských filmů či nakladatelství vydávající předlohy. Tím se liší od jiného příkladu úspěšné a hlavně ziskové řady hraček – série Monster High od Mattelu, která naopak spoléhá na franšízu vlastní. Právě Mattel přitom Lego přeskočilo v pozici nejziskovějšího výrobce hraček.

Graf úspěšných licencí stavebnice Lego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Legu se daří i v Česku. Konkrétně jeho kladenská továrna, která se má letos a příští rok rozšiřovat. Vyrůst má ve středních Čechách další hala, která zaměstná tisícovku lidí. "Náklady na stavbu jsou zhruba jeden a půl miliardy, když k tomu připočteme technické vybavení, překročíme dvě miliardy korun," řekl Hospodářským novinám Carsten Rasmussen, odcházející generální ředitel společnosti Lego Production.

V kladenském závodě se součástky stavebnic nejen zdobí, ale skládají se tam také dohromady modely pro Legolandy.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru