Se stavbou nového lodního kanálu v Nikaragui, který má konkurovat Panamskému průplavu, se začne nejdříve v roce 2015. Ačkoli původně byla plánována už na letošek.

Nikaragujská vláda oznámila, že stavbu za 40 miliard dolarů zdrželo vydávání potřebných povolení.

Nikaragua přitom stále nemá jasno v tom, jaká bude přesná trasa kanálu. Stavební povolení úřady podle všeho vydají až v druhé půli roku.

Možnost vybudovat kanál přes území Nikaraguy byla zvažována už před sto lety, ale nakonec ustoupila průplavu v Panamě o několik set kilometrů jižněji. Nový Gran Canal Interoseánico by měl být dlouhý přes 200 kilometrů, takže by byl výrazně delší než Panamský (82 kilometry) a také hlubší.

Koncesi ke stavbě a provozování kanálu získala loni v Hong Kongu sídlící firma HKND, která chce průplav dokončit za šest let.

Rozšíří se Panamský průplav?

Zpráva o zpoždění při stavbě kanálu v Nikaraguji přišla ve chvíli, kdy se řeší velké spory týkající se rozšíření Panamského průplavu. Stavební firmy hrozí přerušením prací, pokud jim panamská vláda neuhradí dodatečné náklady přesahující 1,6 miliardy dolarů (více než 32 miliard Kč). Neshody se už řeší na mezivládní úrovni. Do Panamy se chystá například španělská ministryně dopravy.

Panamským průplavem prochází asi pět procent veškeré světové námořní dopravy, kapacita sto let staré stavby už ale nestačí. Panamský úřad PCA, který průplav spravuje, vyhlásil v roce 2009 soutěž na jeho rozšíření, kterou vyhrálo konsorcium firem v čele se španělskou firmou Sacyr. Vítězné sdružení nabídlo cenu 3,2 miliardy dolarů, která byla výrazně nižší, než kolik nabízela konkurence i kolik činil odhad samotného úřadu. Ten činil 3,8 miliardy dolarů.

Cílem projektu je rozšířit a prohloubit kanál, aby jím mohlo proplouvat více lodí než dosud, a aby pojal i rozměrnější plavidla. Podle španělských médií je stavba ze tří čtvrtin hotova. Původně měla být dokončena letos v říjnu na sté výročí otevření průplavu, v jejím průběhu byl však termín dokončení odložen na příští rok.