Americký internetový obchod Amazon plánuje otevřít dvě obrovská distribuční centra v Česku nejpozději v září příštího roku. Důvod je jednoduchý: chce stihnout předvánoční trh. Nevoli lidí v Dobrovízi u Prahy a v brněnské Slatině nebere jako překážku.

Strategii Amazonu pro Česko vysvětlovala ve čtvrtek v Praze dvě velká jména této společnosti. Tim Collins, který má na starosti aktivity Amazonu v Evropě, a Raimund Pätzmann, jenž je zodpovědný za expanzi na nové trhy.

Centra, každé o rozloze 95 tisíc metrů čtverečních, mají vyrůst za necelý rok. Amazon plánuje investici ve výši stovek milionů eur. Každé centrum zaměstná kolem dvou tisíc lidí a v předvánoční špičce další tři tisíce v každé z lokalit.

 "V podobném čase vznikala i další naše podobná centra. Potřebujeme ale součinnost úřadů i samosprávy. Všichni zatím byli velmi vstřícní, ale je důležité, aby podpora také pokračovala," uvedl stratég firmy Raimund Pätzmann.

A právě u samospráv by mohl Amazon narazit s termíny a možná tak i s celou výstavbou. Brno podmiňuje vstup Amazonu vyřešením silničního napojení průmyslové zóny na dálnici a v Dobrovízi u Prahy kvůli hrozícímu zatížení dopravou vypsali referendum.

Zatím tak není jisté, jestli radnice nakonec smlouvu podepíšou.

"V pátek večer proběhne obecní plebiscit, kde se k záměru investora vyjádří místní," říká Martin Dostalík z občanského sdružení Dobrovíz. Obec se ale nakonec bude rozhodovat sama, výsledek hlasování totiž nebude pro zastupitelstvo závazný, fungovat má jen jako doporučení občanů.

Místní požadují především vybudování obchvatu, který by alespoň částečně vyřešil problém s dopravou. To se ovšem nedá do druhé poloviny příštího roku stihnout, například i kvůli tomu, že ještě nejsou vykoupené všechny potřebné pozemky. 

U Prahy, kde je nezaměstnanost na nejnižší úrovni v zemi, slibované stovky nových míst – především dělnických pozic – místní spíš odrazují. Obávají se především, že zde většinu míst obsadí dělníci z východu a že by to mohlo vést i k vyšší kriminalitě v oblasti.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Také v brněnských částech Tuřany a Slatina, kde má obří sklad zaplnit jedno z posledních míst v průmyslové zóně Černovická terasa, se lidem nelíbí nedořešená dopravní situace.

U Brna zdrží výstavbu napojení na D1

"K záměru otevřít tu logistické centrum máme několik výhrad. Je to například chybějící obchvat, dlouho slibované, avšak dosud nevybudované sjezdy a napojení na důležité tepny, nepočítá se s využitím železnice, která k zájmovému území těsně přiléhá, což je nelogické," uvedla hlavní problémy Hana Kašpaříková, jednatelka občanského sdružení Čisté Tuřany. 

Společně s radnicí městské části Slatina sdružení požaduje zpracování studie vlivu na životní prostředí EIA. Podle místních je už nyní doprava v Tuřanech na hranici snesitelnosti.

Na rozdíl od Dobrovíze tu ale slyší na nová pracovní místa, která by tu Amazon vytvořil. "Chápeme, že je to pro investora vhodná lokalita, a naopak, že Brno tím může získat," dodává Kašpaříková. 

Brněnští zastupitelé by měli smlouvu s Amazonem schvalovat na zasedání 10. prosince. Radnice slibuje, že smlouva bude mít odloženou účinnost a v platnost vejde, jen pokud se podaří s Ředitelstvím silnic a dálnic uzavřít dohodu o výstavbě silničního napojení na dálnici D1.

V tom případě by ale ani u Brna nemohl Amazon oznámený termín stihnout. Podle náměstka brněnského primátora Olivera Pospíšila (ČSSD) to tak rychle nepůjde.

Investorem napojení Černovické terasy na dálnici může být jedině stát. "Proto byl problém, jak podmínit transakci se soukromým investorem. Principem odložené účinnosti klíčových smluv se podmínka dala zakotvit," podotkl Pospíšil.

Smlouva se státem o napojení musí být podle něj uzavřená do konce příštího roku. Dálniční sjezd, který by měl dopravě ulevit, je dlouho plánovaný. V územním plánu je od roku 2003.

A ačkoli zatím není jisté, že Amazon skutečně centra v Česku postaví, rozjel už rozsáhlou náborovou kampaň, ve které hledá nové zaměstnance pro své haly u Brna i u Prahy. 

Na Slovensku by mohl Amazon stavět hned

Krach vyjednávání v Česku očekávají na Slovensku. Developerská společnost CTP, která má stavět halu Amazonu u Brna totiž připustila, že právě Slovensko nebo Rakousko jsou možnou alternativou, jestli budou v Česku dál pokračovat průtahy. 

Web slovenského deníku Sme k tomu uvedl, že v úvahu by s ohledem na potřebnou plochu hal přicházely lokality u Prešova a v Martině. Přestože zatím nepadlo konečné rozhodnutí o investici a i náborová akce Amazonu spíš podporuje to, že haly budou stát v Česku, na Slovensku by se mohlo případně začít stavět hned.

Jak uvádí Sme, Petr Malík z realitní části slovenské Erste Group k tomu říká, že v košické průmyslové zóně by mohl Amazon začít stavět nyní. Podle dostupných informací ovšem zatím Amazon se slovenskými developery kvůli takové možnosti nenavázal žádný kontakt.