Ministerstvo životního prostředí souhlasí s rozšířením letiště ve Vodochodech. V rámci řízení o dopadu projektu na životní prostředí (EIA) si ale vymínilo 124 podmínek, které jsou nezbytné pro zachování životního prostředí a ochranu obyvatel okolí před hlukem.

Požaduje například dostavět chystaný přivaděč na dálnici D8 a omezení pro noční lety. Úřad to dnes uvedl na svých internetových stránkách. Se stavbou letiště ostře nesouhlasí obce v okolí, proti stavbě je i Středočeský kraj.

Mezi podstatnými připomínkami uvedlo ministerstvo zejména ty, které chrání zdraví obyvatel a omezují počet startů a přistání letadel a celkovou velikost strojů, které bude moci vodochodské letiště přijímat.

Za rok tak podle úřadu může Vodochodské letiště odbavit 35 000 startů a přistání, což je zhruba čtvrtina objemu odbavených strojů na Letišti Václava Havla v pražské Ruzyni. Další podmínkou je zákaz plánování startů a přistání letadel od 22:00 do 6:00 a zákaz přijímat letadla s rozpětím křídel nad 36 metrů.

Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá společnost Penta. Aero koupila od státu na začátku roku 2007 za tři miliardy korun. Na letišti chce v budoucnu odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících hlavně nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Fungovat by začalo nejdříve v roce 2016.

Protesty místních i nelibost kraje

Velkolepý plán od začátku naráží na odpor občanských aktivistů. Zástupci obcí z okolí Letiště Vodochody se sdružili do iniciativy Stop Letišti Vodochody.

Podle starostky Máslovic u Prahy, které patří do sdružení, nemohou připomínky ministerstva zajistit, aby se nezhoršily podmínky pro život lidí v okolí letiště. "Využijeme všechny možnosti, jak rozšíření letiště zabránit," uvedla Vladimíra Sýkorová.

Obce se zejména chtějí účastnit dalšího procesu, kam bude patřit územní nebo stavební řízení. Už v minulosti obce uvedly, že budou zvažovat právní kroky proti výstavbě letiště.

 S rozšířením letiště nesouhlasí ani Středočeský kraj, podle něhož jsou například v ekologické studii chyby. "Domníváme se, že nebyly vypořádány všechny připomínky obyvatel obcí dotčených provozem dopravního terminálu. Mám obavu, že stavba letiště negativně ovlivní okolí," uvedl mimo jiné hejtman Josef Řihák z ČSSD.

 

Podle něj je vhodnější alternativou výstavba paralelní dráhy na Letišti Václava Havla, jejíž přípravu nedávno zastavil krajský soud. Kraj proti tomuto rozhodnutí podal kasační stížnost. Nová dráha by na největším tuzemském letišti mohla být zprovozněna v roce 2018 nebo 2019.

Soupeření s Ruzyní

Pokud se nové letiště ve Vodochodech postaví, velmi pravděpodobně bude soupeřit o zákazníky s Letištěm Václava Havla v Ruzyni.

"Je dost nízkonákladovek, které sem létají v míře, která pořád neodpovídá atraktivitě Prahy, nebo sem nelétají vůbec. To je třeba případ Ryanairu. I Wizz Air měl s Prahou větší plány," nastínil možnou klientelu ředitel letiště Vodochody Martin Kačur v Hospodářských novinách. "Ale nebude to tak, že na Ruzyni budou sedět a nic nedělat," dodal.

Kačur zná ruzyňské letiště dobře - řídil jej v době, kdy procházelo velkými změnami. Za něj vyrostl nový terminál nebo se začala plánovat nová ranvej.

Pozemky na ni prodala letišti právě investiční skupina Penta, která na čtyřmiliardovém obchodu vydělala tři a půl miliardy. Parcelu totiž tehdy koupila od státu za pět set korun za metr, Ruzyni ji ale prodávala za víc než desetinásobek - 5500 korun.