Za jeden z pilířů moderního konceptu zákaznické zkušenosti považují dnes mnozí odborní autoři motivační teorii. Před 70 lety ji publikoval psycholog Abraham Maslow.

Takzvaná Maslowova pyramida ilustruje, že člověk uspokojuje své vyšší potřeby teprve v okamžiku, kdy jsou uspokojeny jeho potřeby nejzákladnější. Přeneseně se dá tato teorie aplikovat i na nákupní chování. V době světových válek a hospodářských krizí zákazníci uspokojovali své hmotné potřeby vzhledem k finančním starostem "základním" způsobem - zboží muselo být funkční, dlouho vydržet a za svoji cenu se vyplatit. Když se od existenčních starostí zákazníci osvobodili, chování při nákupu ve vyspělém světě se začalo nenápadně měnit. Do hry vstoupil sociální aspekt a důraz na odlišnost značek. Značka bot či auta se stávala vyjádřením společenského statusu a stylu.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se