Doba internetu a počítačových kouzel stačí k tomu, aby česká firma Shoptet získala v Brazílii za sedm měsíců desetinu klientů, které má nyní v tuzemsku. Firma zakládá e-shopy, to znamená, že na internetových sítích umí vyrobit funkční designově zajímavý obchod s čímkoli. V Česku je to pro zaměstnance firmy hračka, ale na brazilský trh se museli rok intenzivně připravovat. Přesto je úspěch překvapil. "To, co jsem plánoval na dva roky, jsme dokázali za méně než polovinu času. Ani ve snech jsem si nepředstavoval, že získáme tak rychle tolik zákazníků," přiznává Miroslav Uďan, majitel firmy Shoptet.

V BRAZÍLII JSOU V KURZU EROTICKÉ POMŮCKY

A to nestačilo jen přeložit české verze internetových e-shopů do portugalštiny. Například jen platba za zboží tam probíhá zcela jinak než v Česku. Kupec si vytiskne účtenku za zboží, které chce v e-shopu koupit, s paragonem jde do své banky a tam mu z jeho účtu zboží zaplatí nebo odešlou peníze, které hotově přinesl. Ani platební karty nefungují tak jako třeba v Evropě. "S tím jsme velmi bojovali. V Česku stačí připravit jednu platební bránu a ta akceptuje všechny známé platební karty. V Brazílii máme asi 30 platebních metod, abychom uspokojili majoritu zákazníků," uvádí šéf Shoptetu. Podle něj totiž může v Brazílii každý větší zaměstnavatel vydat své platební karty.

V Brazílii "frčí" stejně jako v Česku e-shopy s oblečením a elektronikou, ovšem mnohem víc než u nás s erotickými pomůckami. "V tuzemsku jsme založili pět e-shopů s tímto zbožím z celkem 1600 portálů a v Brazílii už 18 z celkových 150," uvádí Jan Macek, který má brazilský trh v Shoptetu na starosti. Je to on, kdo každému novému klientovi v Brazílii z Prahy volá, děkuje mu, že si vybral českou firmu, a zkoumá, jaké služby zákazník očekává. Podle jeho zjištění prošlo v roce 2008 všemi brazilskými e-shopy zboží ve fakturacích za 8,2 miliardy reálů (přes 65 miliard korun). A v roce 2011 už to bylo v přepočtu skoro 150 miliard korun. Proto nepřekvapí, že je majitel firmy Uďan přesvědčený, že brazilský trh poroste a byla by škoda se na jeho rozmachu nepodílet. "Teď jsou sice v internetovém vývoji tak pět let pozadu za Českem, ale jak se bude internetový trh v Brazílii rozvíjet, my tam už budeme zaháčkovaní a o to rychleji pak poběží i náš byznys tam," uvažuje. Navíc prý mají evropské firmy v Brazílii dobrý kredit.

Mimochodem, na brazilském trhu Uďan doporučuje vyhledat pomoc agentury CzechTrade. Byť není fanda státních organizací, v tomto případě prý udělal výjimku a je za to rád. "Za 20 tisíc korun nám připravili perfektní průzkum, dál nám pomáhají přímo v Brazílii, kde má agentura super lidi. Jdou nad rámec běžné pomoci, což bych od státního úředníka nečekal," míní majitel Shoptetu.

USPĚJE NADŠENÁ FIRMA S AMBICEMI

Uďan přiznává, že tím, kdo vedení firmy tak trochu nakopl, byl Ondřej Tomek, spoluzakladatel portálu Centrum.cz. Před dvěma roky se dali dohromady a nyní se Tomek rozhodl do Shoptetu investovat. A proč? "Kvůli kvalitě produktu, který je v Česku na špici. Ale hlavně i v zahraničí vidím v Shoptetu potenciál pro dynamický růst. Mám prostě rád nadšené české firmy s globálními ambicemi," míní Tomek. Miroslav Uďan se také snaží svým zákazníkům maximálně v jejich byznysu pomáhat, a tak spustil portál Můj první e-shop s mnoha praktickými radami. "Chceme, aby naši klienti prosperovali, pak budeme úspěšní i my," tvrdí Uďan. Podle jeho mínění stojí za exportním úspěchem Shoptetu jeho čeští klienti. "Jsou nároční, žádají propracovaný systém, který v cizině zaujal," říká.


Miroslav Uďan (33)

Po absolvování Střední hotelové školy v Žatci (1998) a základní vojenské službě nastoupil v roce 2000 do T-Mobilu, kde působil v technickém oddělení při testování a schvalování nových telefonů a služeb. Během osmi let ovšem nabyl přesvědčení, že v tak velké firmě se třemi tisíci zaměstnanci se jen těžko víc prosadí. Měl v sobě chuť a sílu postavit se na vlastní nohy, a tak oželel slušný plat, zázemí velké firmy a rozhodl se sám dokázat něco pořádného. Provozoval úspěšný on-line herní portál a magazín pro ženy a v roce 2008 s druhým partnerem, který už nyní ve firmě nepůsobí, založil službu Shoptet.cz a firmu Cybergenics. Od letoška už existuje jen firma Shoptet, kvůli jednodušší orientaci klientů.


foto: Archiv Shoptetu


Shoptet

Zakládá na internetu drobným podnikatelům a živnostníkům e-shopy, které se vyznačují jednoduchým ovládáním, moderním designem, nabízejí velké množství on-line plateb, propojení se sociálními sítěmi apod. Nyní má v portfoliu více než 1600 aktivních tuzemských e-shopů, což představuje zhruba 10 procent komerčních řešení na českém trhu. V roce vzniku (2008) získali 300 platících klientů a dosáhli tržeb kolem 700 tisíc korun, letos plánují obrat ve výši 22 milionů korun. Firma zaměstnává 15 lidí a svým klientům účtuje měsíční paušály za správu e-shopu, které se pohybují od 190 korun až po 2000 korun měsíčně. Vedle tuzemska působí na Slovensku (10 % obratu) a od letošního března také v Brazílii (5 % tržeb). V expanzi do zahraničí hodlá firma co nejdříve pokračovat.


Ukázka e-shopu, který firma Shoptet vytvořila letos pro brazilského klienta.
foto: archiv Shoptetu