Největší tabáková společnost v Česku přišla téměř o čtvrtinu zisků. Pololetní výsledky společnosti Philip Morris ČR ukazují na to, že čistý zisk zdejší cigaretové jedničky se ve srovnání se stejným obdobím loňského roku propadl na 851 milionů korun.

Minus je téměř ve všech ukazatelích hospodaření společnosti, ale týká se i celého trhu. Pro lepší představu o sešupu českých prodejů: za první pololetí si lidé koupili 9,5 miliardy cigaret. To je o 400 milionů méně cigaret než loni.

Ve zprávě tabákové společnosti Philip Morris ČR najdeme hned několik vysvětlení, proč Češi ztrácejí zájem o její cigarety.

Velkého nepřítele vidí kutnohorská firma – součást nadnárodního koncernu Philip Morris – v černém trhu. Ale také v nejisté ekonomické situaci, která řadu lidí přiměla, aby klasické cigarety vyměnila za ty, které si můžou sami ručně zabalit.

"Naše výsledky ovlivnil pokračující růst v kategorii jemně řezaného tabáku s nižším daňovým zatížením. Podepsal se na nich také nižší vývoz do jiných společností v rámci skupiny Philip Morris," vysvětluje nepříznivé výsledky András Tövisi, generální ředitel společnosti české pobočky.

Firma už nemá polovinu trhu

Firma ovládá značnou část zdejšího trhu, ale i její pozice slábne. Donedávna si ještě držela více než padesátiprocentní podíl na trhu s cigaretami. Nové statistiky ale ukazují na to, že Philip Morris v Česku spadl na 49,7 procenta.

V Česku nabízí osm značek cigaret, mezi nimiž jsou například Marlboro, L&M nebo Petra.

Propad má česká pobočka tabákového koncernu také v tržbách (klesly o 4,1 procenta na 6 miliard) i čistém zisku. U něj je pokles o 24,6 procenta, na 851 milionů korun.

"Především úrovně zisků považujeme za slabé a zřejmě tak nenaplní očekávání na trhu," myslí si například analytik Tomáš Sýkora ze společnosti Patria.

I samotný Philip Morris je v dalších očekáváních velmi opatrný.

"Výhled pro zbývající část roku z velké části závisí na několika faktorech, zejména na změnách ekonomického prostředí, na celkovém poklesu legálního trhu s cigaretami a na míře, do jaké budou spotřebitelé přecházet na produkty s nižším daňovým zatížením," dodává šéf české pobočky András Tövisi.

Jeho společnost sídlí v Kutné Hoře Hoře a zaměstnává více než 1200 lidí.

Související

Komentáře ke článku